Städa upp allt stök i Uppsala!

Fordon kommer farandes åt fel håll och står parkerade på trottoarer, skräp tillkommer dagligen och skyltar sitter snett eller fel. Hur blev Uppsala såhär, undrar insändarskribenten.

Insändarskribenten beskriver ett Uppsala som är onödigt stökigt. Det finns förbättringspotential, menar hon.

Insändarskribenten beskriver ett Uppsala som är onödigt stökigt. Det finns förbättringspotential, menar hon.

Foto: adam wrafter

Insändare2025-03-12 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dagligen ser man trafiköverträdelser längs Väderkvarnsgatan. Cyklister kör mot färdriktningen på cykelbana. Tvåhjuliga fordon körs på trottoarer eller står parkerad på dessa så att synskadade kan snubbla över dem och bli rejält skadade. Fyrhjuliga fordon står parkerade på och mot färdriktning på trottoarer. Har även sett både mat- och postbud och annan yrkestrafik använda trottoarer. Bilförare ses ofta titta ned och följa vad som händer i mobilen.

Dagligen tillkommer skräp. Utan överdrift finns på varje kvadratmeter skräp. Bilar tycks dumpa sopor genom bilrutor ut på gräsplanen. Hamburgerskräp, snusdosor, cigarettpaket, e-cigaretter, lustgasbehållare, burkar, glas, mejeriförpackningar, elsladdar, textilier. Sedan kommer kommunens gräsklippare och strimlar ned allt.

För snöröjare, sandare och sand-/lövröjare kan det inte vara lätt att parera för elsparkcyklar och avskiljare för cykelbanor. Men man kan också vara mer varsam, många fina järnstaket ses skadade.

Vid Strandbodkilen och vid Gysinge/Börjevägen har vägskyltar var felriktade i åratal. Vid Fålhagsleden är P-garage-skylt mycket sned. Väderkvarnsgatuskylt pekar upp mot Liljegatan och på Börjevägen har Söderforsgatuskylt ned mot industriområdet roterat ett kvarts varv. Även gatuskyltning allmänt (på husväggar och gatuhörn) har förbättringspotential.

Om det inte finns polisiära resurser, skulle inte parkeringsvakter kunna få befogenhet att häva trafikförseelser och nedskräpning. Dessutom kan kommunen vara flitigare att rensa.