Uppsala kommun har nyligen delat med några invånare en detaljplan med syfte att möjliggöra en spårvagnsdepå i Nåntuna, öster om Fyrisån. Depån ska byggas i samband med försörjning av en spårväg mellan Uppsala centralstation och den nya järnvägsstationen Uppsala södra.
Planen styrs av ett ytterst kontroversiellt beslut att etablera ett nytt kollektivtrafikstråk i kommunen som möjliggör spårväg. Detta beslut styrs i sin tur av ett avtal mellan några kommunpolitiker i Uppsala och staten strax före valet 2017 utan tillräckligt demokratisk förankring hos folket.
En kritisk komponent av spårvägsplanen gäller särskilt den 850 meter långa bron över Fyrisån med 15 brostöd och en höjd mellan 12 och 16 meter över ån. Byggandet av denna bro medför stora risker för en av Sveriges viktigaste grundvattenförekomster, Uppsalaåsen. Åsen är kritisk för att säkra vatten med god kvalitet till hushåll i Uppsala kommun.
Granskning av detaljplanen väcker flera nyckelfrågor:
* Hur kan denna detaljplan skickas for granskning innan mark- och miljödomstolen i Nacka har gett sitt utlåtande om planen att bygga bron över Fyrisån med dess risker för Uppsalas vatten? Om domstolens beslut blir negativt, finns inget behov av att bygga en spårvagnsdepå öster om Fyrisån!
* Vilken är Plan B för kollektivtrafiken i Uppsala kommun om domstolens beslut gällande bron är negativt?
* Är det planerat att skicka förslaget angående brobyggandet vidare för beslut i plan- och byggnadsnämnden innan ett beslut från mark- och miljödomstolen i Nacka har inkommit?
Jag förväntar mig svar på dessa frågor.