Spårvagn eller tunnelbana?

Insändare2022-06-02 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När Uppsala växer och blir en stark ekonomisk tillväxtort inom Mälarregionen, är det viktigt att den infrastrukturella kapaciteten följer med utvecklingen.

Som jag har skrivit tidigare att det byggs flera spårbundna trafiklösningar i Europa och senast i Finland. Tammerfors är den senaste spårvagnsstaden i Finland. Åbo Har tagit beslut 2020 att bygga spårvagnslösning i stadstrafiken. Deras beslut bygger på såväl klimat som effektivitetshänsyn. Det råder stort enighet mellan olika politiska partier med detta. Däremot förstår inte jag detta motställningstagande i Uppsala, som visst eller vissa partier ägnar sig åt. Antagligen med partipolitiskt syfte, inte praktiska skäl. 

Att knyta centralstationen och södrastationen enligt planen är viktigt. Staden växer sydostliga riktningen där Fyrisån har varit ett hinder mellan olika stadsdelar. Jag uppmanar de olika folkvalda att arbeta praktiskt för medborgarnas och stadens bästa. Detta projekt utesluter inte de olika trafiklösningar som staden har för närvarande och kan fortsätta att utvecklas. Den medföljande bilden är tagen i Tammerfors nyligen och visar praktiskheten.