Spårvägen tar resurser från andra behov

Spårvägen kommer under lång tid framöver att ta stora resurser från alla de andra behov, hävdar Leif Tallskog.

Spårväg i Uppsala kommer enligt skribenten att bli kostsamt för kommunen. Bilden är från Stockholm.

Spårväg i Uppsala kommer enligt skribenten att bli kostsamt för kommunen. Bilden är från Stockholm.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2023-07-23 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Det så kallade fyrspårsavtalet är en märklig skapelse, som nu även Liberalerna svalt.

Behovet av en utökad spårkapacitet på järnvägen Uppsala–Stockholm har varit stort och påtagligt i många år. Det handlar inte bara om att underlätta pendling mellan de två städerna utan lika mycket om att skapa bättre förutsättningar för trafiken till och från norra Sverige. En utbyggnad av spårkapaciteten är därför ett klart statligt intresse liksom ett klart statligt ansvar. Hur Uppsala kommun ordnar den interna lokaltrafiken är däremot inte av intresse för staten. Det är en intern kommunal angelägenhet. Att staten har ett intresse av att det byggs bostäder i expansiva orter som Uppsala är mer förståeligt. Exakt var det byggs är dock en intern kommunal fråga.

Idéerna om spårvagn i Uppsala började framföras av företrädare för Miljöpartiet i början av förra decenniet. Den dåvarande S-MP-regeringen tillsatte sedan en miljöpartist att som företrädare för staten förhandla med Uppsala och Knivsta kommuner om en utbyggnad av järnvägskapaciteten Uppsala–Stockholm. I det avtal som då togs fram fanns det, förutom att staten skulle bygga fler järnvägsspår, plötsligt inbakat att Uppsala skulle bygga spårväg på några sträckor samt bygga ett antal bostäder i anslutning till dessa sträckor!

Villkoret om spårväg i avtalet med staten är en udda fågel. En utbyggnad av järnvägens spårkapacitet är av nationellt intresse och det måste staten satsa på oavsett detta avtal. Kommunens intresse handlar om när utbyggnaden sker och i den frågan verkar inflytandet, trots avtalet, vara begränsat. Spårväg eller ej är inte av intresse för staten. Staten ser gärna att bostäder byggs, men om det sker eller ej beror på privata företags marknadsbedömningar. 

Det enda nya det så kallade fyrspårsavtalet medfört är ett åtagande från Uppsala kommuns sida att bygga spårväg i Uppsala. Förutsättningarna för staten att bygga ut spårkapaciteten mellan Uppsala och Stockholm har inte påverkats. Trots det har alltså även Liberalerna nu gått i fällan och accepterat villkoret att bygga spårväg i Uppsala.

Ett argument för spårvägssatsningen har varit att staten enligt avtalet ska bidra till den med tre miljarder kronor, men det är inte särskilt relevant. Tre miljarder är felräkningspengar i sammanhanget. Spårvägen kommer under lång tid framöver att ta stora resurser från alla de andra stora behoven i kommunen och även i regionen.