Spårvägen ska inte bli ett förhastat beslut

En modell av Uppsala under en presentation av Uppsalas framtida kollektivtrafik som hölls i Uppsalarumet i februari i år.

En modell av Uppsala under en presentation av Uppsalas framtida kollektivtrafik som hölls i Uppsalarumet i februari i år.

Foto: Ahmet Tirej Kaya/Arkiv

Insändare2020-03-25 14:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Frågan om spårväg i södra Uppsala är omdiskuterad och det är glädjande att engagemanget är stort kring hur vi ska komma till rätta med trängseln i trafiken samtidigt som vi utvecklar staden. Jag tar del av de tankar som lyfts här på UNT:s insändarsida med stort intresse. Jag vill här förklara var vi står i frågan idag.

För att få veta om vi kan få statlig medfinansiering för detta komplement till vår kollektivtrafik har vi behövt välja vilken trafiklösning vi ska söka pengar för. De rejäla utredningar som gjorts där vi har tittat på olika lösningar (spårtaxi, linbana, trådbussar med mera) och där den senaste fokuserat på superbussar och modern spårväg pekar på att spårväg är den lösning som bäst klarar uppgiften.  Därför har kommunstyrelsen beslutat att som nästa steg söka pengar för just modern spårväg. 

Vi behöver förnya och bygga ut kollektivtrafiken på flera sätt framöver och har därför också beslutat att utreda en BusRapidTransit-lösning för andra delar av kommunen där kapacitetsbehovet är stort och ökande, som till exempel Gränby centrum. Den utredningen ska även vara jämförelsereferens för spårvägsprojektet. 

Det slutgiltiga genomförandebeslutet om kollektivtrafiklösning de södra stadsdelarna tas år 2021. Tills dess måste vi ha ett gediget underlag som har rätat ut det frågetecken som fortfarande finns. Fram till beslutet kommer vi därför klargöra de ekonomiska förutsättningarna, markförhållanden, anslutningen till resecentrum och dragningen i centrala Uppsala. 

Vi ska inte fatta ett förhastat beslut, men för att komma i mål i den här frågan så behöver vi röra oss framåt.