Spårvägen är en lönsam investering

Svar på insändarna "Varför riskera Uppsalas ekonomi?" och "Jag trodde vi skulle rösta om spårvagn" den 24 februari.

Just nu pågår intensiva förberedelser för byggfasen. 2029 ska allt vara klart, skriver kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).

Just nu pågår intensiva förberedelser för byggfasen. 2029 ska allt vara klart, skriver kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).

Foto: Adam Wrafter

Insändare2024-02-28 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det blir en folkomröstning i juni, men inte om kollektivtrafiken. Beslutet att komplettera Uppsalas gröna bussar med modern spårväg är fattat. Uppsalas folkvalda kommunfullmäktigeförsamling fattade det beslutet i december 2021. Även de folkvalda i regionfullmäktige har röstat och beslutat om saken. 

I valrörelsen 2022 var spårväg en het fråga men den blocköverskridande majoritet som står bakom beslutet att bygga spårväg fick sin majoritet bekräftad. Just nu pågår intensiva förberedelser för själva byggfasen. En depå ska byggas, spårvagnar köpas, ledningar flyttas och spår läggas. Det kommer att skapa välkomna arbetstillfällen i en tid av byggkris. 2029 ska allt vara klart. På www.uppsala.se/sparvag går det att följa arbetet och ta del av utredningarna som ligger till grund för besluten.

Att förstärka Uppsalas kollektivtrafik med spårväg är en samhällsekonomiskt lönsam investering. Det är ingen slump att Trafikverket beviljade Uppsala ett rekordstort bidrag som motsvarar halva kostnaden. Genom att koppla ihop Uppsalas två järnvägsstationer med våra största arbetsplatser som Uppsala universitet, SLU och Akademiska Sjukhuset samt nya och gamla stadsdelar kommer spårvägen kunna omhänderta ett stort antal passagerare som annars hade behövt trängas i bil- och bussköer.

Spårvägen är viktig i sig, men ska ses i sitt sammanhang. Det är tillsammans med Trafikverkets utbyggnad av järnvägen med ytterligare två spår till Stockholm som vi får full utväxling på den lokala spårvägen. Även arbetet att förbereda för bygget av fyra spår är i full gång. Varje mandatperiod fattar regeringen beslut om en ny nationell plan för infrastrukturen. Även om regeringen har den möjligheten vore det mycket uppseendeväckande och i strid med de flesta partiers vallöften om de valde att avbryta arbetet med fyrspåret Uppsala-Stockholm. Varje dag av väntan på fyrspåret är en ekonomisk förlust för Uppsala och för Sverige. 

Det finns de som hoppas att fyrspåret inte ska bli av och att satsningen på Uppsalas kollektivtrafik ska stoppas. Det får man naturligtvis tycka. Jag hävdar dock med bestämdhet att det vore dåligt för Uppsalas ekonomi och utveckling.