Spårväg i Uppsala är bra för både jobb och miljö

Svar på Lars S Björndahls insändare den 31 januari.

Bygget av modern spårväg är möjligt tack vara att staten går in med hälften av kommunens kostnad på 6,1 miljarder kronor, skriver Erik Pelling (S),

Bygget av modern spårväg är möjligt tack vara att staten går in med hälften av kommunens kostnad på 6,1 miljarder kronor, skriver Erik Pelling (S),

Foto: Uppsala kommun

Insändare2024-02-07 08:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En positiv utveckling kommer inte av sig själv. Vi uppsalabor måste ha jobb att gå till och företag välja att investera i just vår kommun. Därför ska vi fortsätta utveckla kommunen på ett hållbart sätt där bostäder byggs, jobben blir fler och viktiga arbetsgivare som våra två universitet, Akademiska sjukhuset och Uppsalas många företag kan stärkas.

Bygget av fyra spår på järnvägen och modern spårväg förstärker Uppsalas läge i huvudstadsregionen. Spårvägen går mellan Uppsalas två järnvägsstationer och passerar universiteten, Akademiska sjukhuset och en stor mängd befintliga och framtida arbetsplatser. Spårvägens hållplatser skapar attraktiva lägen för såväl bostäder och företag som för butiker och annan service. Det ger oss bättre möjligheter att via skatten gemensamt betala för den välfärd och service vi vill ha i kommunen, oavsett om vi bor i staden eller på landet.

En busslinje som kan flyttas från en dag till en annan skapar inte de lägen som krävs för att locka investeringar. Uppsalas nuvarande bussar eller de lång-bussar som vissa förordar klarar inte heller att transportera den mängd passagerare som det finns behov för. För att undvika köer och en tilltagande trängsel i trafiken behöver de gröna bussarna förstärkas med spårväg. I en stad som är delad i två - av Fyrisån - är broar en nödvändighet. Att bygga ut den befintliga Kungsängsbron är ett dåligt alternativ då det skulle dra ännu mer trafik till en redan hårt belastad punkt i stadens trafiksystem. Kungsängsleden skär dessutom rakt igenom Uppsalaåsens känsligaste delar. Den planerade bron vid Ultuna avlastar befintliga broar, ger kortare restid med kollektivtrafiken och byggs i ett läge där grundvattnet kan skyddas.

Bygget av modern spårväg är möjligt tack vara att staten går in med hälften av kommunens kostnad på 6,1 miljarder kronor. Det är mycket pengar men att tacka nej till statens medfinansiering, och låta situationen med tilltagande trängsel, bil- och bussköer förvärras kommer också med en prislapp. Jag är glad att väljarna i valet 2022 bekräftade den blocköverskridande majoritet som står bakom beslutet att förstärka kollektivtrafiken. Nu blir det spårväg i Uppsala. Det är bra för både jobben och miljön.