Svar till insändare av Jonas Tengborn 21/6
Uppsala behöver en effektiv kollektivtrafik med hög kapacitet för att kunna utvecklas hållbart och för att den tilltagande trängseln i trafiken ska kunna lösas upp. Därför förbereder vi för spårväg för att förstärka och komplettera den busstrafik vi har idag. En modern spårväg rymmer många resenärer, är miljövänlig och erbjuder ett bekvämt resande som ökar tillgängligheten till bostäder, service och arbetsplatser. Ett beslut om det blir spårväg ska fattas 2022 i kommunfullmäktige. Förberedelserna för spårväg i Uppsala går att följa på www.uppsala.se/sparvag.
De första etapperna som nu detaljplaneras kommer att knyta ihop centrala Uppsala och centralstationen med Uppsalas två universitetscampus, befintliga och tillkommande stadsdelar i de södra delarna av staden samt med den nya järnvägsstationen söder om Bergsbrunna. Valet av modern spårväg har föregåtts av flera utredningar där alternativ som extralånga bussar (BRT), trådbussar, linbana och spårtaxi har övervägts.
Spårtaxi som går på räls flera meter upp i luften har flera intressanta egenskaper men är en oprövad teknik. Spårtaxi är därför inte längre ett alternativ. Den testbana för spårtaxi som tidigare låg vid Grindstugan i Rosendal drevs av ett koreanskt bolag utan kommunens inblandning och bekostades med privata medel.