Sopsalta har visat sig överlägset ploga-sanda under december. Det krävdes bara en vända den 30 december så övergick det mesta av 32 dagars modd, is och spårighet till lättrullad barmark. Läxan från december är uppenbar: Snåla aldrig mer på sopsaltning, tvärtom. Fördubbla istället de sopsaltade sträckorna och låt dem även innefatta gångbanor(/trottoarer.
Kommunen sparade ingenting på att skippa sopsaltning, snarare blev vinterväghållningen dyrare och medborgarna fick usel kvalitet på gång- och cykelbanorna. Det är symptomatiskt att det mesta av gatunämndens budgetunderskott är relaterat till motortrafik. Samtidigt vill kommunen öka vintercyklingen! Vartefter vädrets skiftade fick vi banor med ömsom packad snö, modd, is och spårigt. Det är barn, äldre och rörelsehindrade som avgör kvalitén. Medan kommunen saltade huvudgator och bussleder för framkomlighet, fann många gående och cyklister banorna oframkomliga – och med risk för kroppsskada.
Sopsaltning har flera fördelar:
Färre olyckor: Halkolyckor, i synnerhet för gående. Färre vurpor. Längsgående kanter syns. De döljs av plogblad och ökar risken för cyklisten att välta. Inga isfläckar av pölar som döljs av nysnö. Fler vintercyklister avlastar trängseln på stadsbussarna.Mindre snövallar ger färre lastbilskörningar.
Ploga och sanda under vintrar med fler och längre töperioder skapar längre tider av rullgrus, en halkrisk i sig. Sammanvägt är sopsaltning överlägset i kvalité under både ”normala” och ”onormala” vintrar.
Det är märkligt att inga gator eller gång- och cykelvägar sopsaltas i stadskärnan, där flest cyklister och gående rör sig. Cykelfrämjandet föreslår följande sträckor sopsaltas:
- Innerstaden:
Slottsgränd och Vretgränd samt delar av S:t Olofsgatan, S:t Persgatan, Östra Ågatan. Trottoarer med tillräcklig bredd kan vara Svartbäcksgatan, Sysslomansgatan, Östra Ågatan, Bredgränd, S:t Persgatan och Kungsgatan. - Cykelstråk som övergår till blandtrafik:
Hällbygatan, Svartbäcksgatan, Hjalmar Brantingsgatan i Fålhagen och Sjukhusvägen-Svandammen-Västra Ågatan. - Fler huvudcykelbanestråk:
Gamla Uppsalagatan-Ringgatan, huvudstråket genom Kapellgärdet/Löten, Hjalmar Brantingsgatan-Gröna gatan till cykeltunneln.
Du som läser detta kan säkert föreslå fler sträckor. Målet bör vara en genomsnittscyklist i Uppsala stad kan cykla sin pendlarväg 80-90 procent på sopsaltade banor/gator.
Cykelfrämjandet i Uppsala