Skippa brobyggen – lägg tak på hela Fyrisån i stället

Uppsalabor behöver inte gå långt för att få chans att ta sig över Fyrisån. Ändå finns planer på ytterligare två broar, något insändarskribenten är kritisk till.

Pengar borde gå till annat än fler broar över Fyrisån, skriver insändarskribenten som poängterar att det finns gott om broar inom promenadavstånd i centrala Uppsala.

Pengar borde gå till annat än fler broar över Fyrisån, skriver insändarskribenten som poängterar att det finns gott om broar inom promenadavstånd i centrala Uppsala.

Foto: Jessica Eliasson

Insändare2025-01-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste i UNT 17 januari att kommunen har planer på att bygga två nya broar över Fyrisån i centrala Uppsala. En vid Vretgränd och en vid Gotlands Nation/Saluhallen.

Syftet är att underlätta gång- och cykeltrafik över än i innerstaden. Om vi räknar innerstaden från Luthagsleden till Islandsbron finns idag 10 stycken broar på en sträcka av ån på ungefär en kilometer. Med de två nya skulle det bli 12 stycken, alltså mer än en var 100:e meter, samtliga användbara för både gång- och cykeltrafik.

Kostnaden för bron vid Vretgränd beräknas till 9 miljoner medan kostnaden för den andra inte är framtagen men blir troligen större. Enligt min åsikt finns betydligt viktigare hål att stoppa våra skattepengar i än att bygga broförbindelser med mindre än 100 meters avstånd. Varför inte löpa linan ut och bygga tak över åns centrala delar så kan vi passera var vi vill?