Skarpa åtgärder behövs för att minska bilismen

Om utsläppsmålet ska nås till 2030 räcker det inte att locka bilister att lämna bilen genom att erbjuda ”morötter”, skriver Ingalill Ek.

Det är alldeles uppenbart att de förslag som finns i Mobilitetsplanen är helt otillräckliga för att nå utsläppsmålet på nio år, skriver Ingalill Ek.

Det är alldeles uppenbart att de förslag som finns i Mobilitetsplanen är helt otillräckliga för att nå utsläppsmålet på nio år, skriver Ingalill Ek.

Foto: Madeleine Andersson

Insändare2021-05-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dagarna (30/4) gick remisstiden ut för synpunkter på Uppsala kommuns ”Handlingsplan för mobilitet och trafik” vilken bland andra Klimataktion lämnat kommentarer till. Syftet med mobilitetsplanen är att formulera konkreta åtgärder att genomföras till 2030 för hur cykling, privatbilism, nyttotrafik samt kollektivtrafik ska bli miljömässigt hållbara, säkra och effektiva. 
Exempel: ökad trygghet för gående, separera biltrafik från cykelvägar, göra skolvägar tryggare för att minska behovet att barn skjutsas, bättre hantering av felparkerade cyklar och övergivna el-sparkcyklar, utveckla intresset för samåkning och bildelningstjänster, möjlighet att ta med cykel på tåg/buss.
I planen uttrycks en önskan att fler väljer cykel i stället för att ta bilen när avståndet tillåter. Målet är att andelen resor med egen bil ska halveras till 2030 och cykling öka i motsvarande grad. Men det saknas skarpa förslag på hur detta ska gå till. Det är väl känt att merparten av bilresorna är kortare än fem kilometer och sker i tätort där det troligen finns andra alternativ. Det finns inte några förslag på hur kollektivt resande skulle kunna bli mer attraktivt. Trots att kollektivtrafik, tillsammans med cykel, har beskrivits som viktiga alternativ till privatbilism.

Mobilitetsplanen vill locka bilister att lämna bilen genom att erbjuda ”morötter” som underlättar gång och cykling. Men det räcker inte för målet om halvering av privatbilismen till 2030! Redan 2015 beslutade kommunfullmäktige att utsläppen från transporter och energianvändning ska vara nära noll 2030 (Miljö- och klimatprogrammet 2014-2023). Nu, sex år senare, behöver utsläppsminskningen bli 10-14 procent/år för att nå målet ”Fossilfritt Uppsala 2030”. 

Det är alldeles uppenbart att de förslag som finns i Mobilitetsplanen är helt otillräckliga för att nå utsläppsmålet på nio år. Det måste till betydligt skarpare förslag, bland annat för att minska privatbilismen. Spontanåkandet skulle bli mindre attraktivt med fler helt eller delvis bilfria gator, försvårad genomfartstrafik i centrala delar till exempel genom sektorsindelning av innerstaden (man måste köra ut ur samma sektor som man körde in i) en trafikmodell som framgångsrikt prövats i Holland. Uppsala kommun måste sluta skjuta problemen framför sig och våga ta de beslut som krävs i enlighet med målet ”Fossilfritt Uppsala 2030”. När morötterna väl har tagit slut, finns bara piskan kvar.