Ska inte barn få lära sig att tänka?

Läskunnigheten är viktig för att barn ska lära sig att tänka kring vårt samhället, skriver insändarskribenten.

Barn gör som sina föräldrar, så om barn ska lära sig läsa måste föräldrarna börja göra det i deras närhet menar insändarskribenten.

Barn gör som sina föräldrar, så om barn ska lära sig läsa måste föräldrarna börja göra det i deras närhet menar insändarskribenten.

Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Insändare2024-12-07 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är fantastiskt att någon överhuvudtaget är förvånad över att läskunnigheten är så låg. Det är bara att titta på hur samhället fungerar. Titta på hur vuxna beter sig. Det är så enkelt: barn gör inte som du säger de gör som du gör. Så hur många barn ser sina föräldrar och andra läsa en bok? Hur många läser godnattsaga för sina? Och läser från en bok? Det är inte samma sak att lyssna på en bok. När du lyssnar kan du samtidigt göra andra saker men när du läser måste du fokusera på läsningen och du måste aktivera din egen fantasi. Om du har någon.

När du tittar på en film så har någon annans fantasi skapat resultatet du behöver inte tänka själv. Och just det är problemet med mycket av det vi matas med i vårt samhälle – du behöver inte vara aktiv du kan bara passivt ta emot. Är det verkligen ingen som ser faran med det?

Hur ska du kunna välja ut vad som är viktigt när du inte kan läsa dig till information. När någon annan har valt. Vårt samhälle bygger på demokrati men den är i stor fara. Barn måste lära sig att det kan vara jobbigt att exempelvis läsa en fysisk bok men det är av yttersta vikt att de gör det. Vuxna måste fundera över vad som är viktigast medborgare som kan tänka eller medborgare styrda av sin egen bekvämlighet