Självkörande fordon är Uppsalas framtid – inte spårväg

Ett Uppsala med framtidstänk bör satsa på självkörande fordon. Det menar insändarskribenten, som menar att spårväg är ett utdaterat färdmedel modernt på 1800-talet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) anländer i en självkörande buss till ett högnivåmöte om uppkopplade och automatiserade fordon. Sådana fordon tycker insändarskribenten borde trafikera Uppsalas gator.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) anländer i en självkörande buss till ett högnivåmöte om uppkopplade och automatiserade fordon. Sådana fordon tycker insändarskribenten borde trafikera Uppsalas gator.

Foto: Thomas Johansson/TT

Insändare2025-02-06 12:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På 1800-talet var spårvagn ett modernt färdmedel. Den första spårvagnen lanserades 1832.

På 1900-talet kom bussen (starten var 1895). Men nu är vi i 2000-talet och varken spårväg eller bussar är konkurrenskraftiga mot ny teknik. Det nya, om delvis redan är här, är självkörande bilar och bussar. Det finns redan i flera städer i USA och i Kina.

Också i Sverige finns självkörande bussar i mindre projekt.

Att Uppsala satsar på fel teknik är uppenbart. Spårvägen kommer att utkonkurreras av självkörande bussar och bilar och bli obsolet. I min kristallkula ser jag därför två scenarier:

I det ena avbryts spårvägsprojektet och förstörelsen av miljö och miljarder upphör.

I det andra scenariot fortsätter bygget och kommer, när det är klart, att vara förbisprunget och utkonkurrerat av självkörande fordon.

Om det nuvarande styret av kommunen ändå väljer 1800-tals tekniken före 2000-talets bör budgeten kompletteras med några miljarder för återställning.