Självklart kommer den här investeringen att kosta

Det skriver kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) i ett svar på Mats Åkerbloms insändare "Så mycket kostar spårväg per skattebetalare" den 2 juni.

Från UNT den 2 juni.

Från UNT den 2 juni.

Foto: Upsala Nya Tidning

Insändare2024-06-15 09:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En tilltagande trängsel och därmed minskad framkomlighet på Uppsalas vägar har ställt Uppsala inför ett val: Acceptera en fortsatt försämrad trafiksituation eller vidta de åtgärder som krävs för att vi ska kunna ta oss till jobb, fritidsaktiviteter, vänner och familj på ett smidigt sätt. Att göra plats för nya vägar i en redan befintlig stad är svårt så frågan har varit hur vi bäst ska nyttja den väginfrastruktur vi redan har. 

Efter många års utredande och otaliga debatter, i valrörelser och i kommunfullmäktige, har de folkvalda valt väg. I januari 2021 togs beslutet att förstärka Uppsalas kollektivtrafik med modern spårväg och arbetet med att genomföra detta pågår för fullt. Regionen är i färd med att beställa spårvagnar och med att förbereda bygget av en depå för de nya fordonen. På kommunen arbetas det med detaljplaner och andra förberedelser för den 17 km långa spårvägen. Upphandlingen av de byggföretag som ska bygga själva spåren pågår och efter sommaren påbörjas bygget vilket kommer ge många välbehövliga byggjobb i byggkrisens Sverige. Följ arbetet på www.uppsala.se/sparvag

Självklart kommer den här investeringen i ökad framkomlighet och förbättrad kollektivtrafik att kosta. Det hade alternativet med ökad trängsel eller en otillräcklig lösning med långt många fler bussar än idag också gjort. För jobben, företagen och oss Uppsalabors skull behöver vi göra den här satsningen. Mats Åkerblom utgår i sina beräkningar från en gammal kalkyl från 2016. Den kalkyl som togs fram inför beslutet 2021 är bättre eftersom vi då visste mer. Kommunens kostnad för spårvägen beräknas till 6,1 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. Då räknar vi med omkringliggande anläggningar som gator, ledningar, korsningar, broar, tunnlar, träd, cykelbanor med mera. Staten bidrar med ungefär 50 procent av den totala kostnaden vi räknade med 2021. 

De höjda mark- och fastighetsvärden som följer av spårvägsinvesteringen är en annan del av finansieringen. Kalkylen från 2021 baserade sig på den då bästa tillgängliga kunskapen, nämligen programhandlingen på nära 600 sidor. Varje år har den kalkylen uppdaterats med den senaste projekteringen, det vill säga kunskapen om genomförandet liksom aktualiserade räntor, index och utrangeringar. När vi nu närmar oss byggstart kan vi konstatera att budgeten från 2021 håller. Nu ska vi se till att genomföra denna investering på ett professionellt sätt. Budgeten ska följas och tidsplanen hållas. I slutet av 2029 öppnar Uppsalas nya spårväg för trafik.