Satsa på modern busstrafik i hela staden

Det enda realistiska alternativet för kollektivtrafiken i Uppsala är busstrafik på i huvudsak egen bussfil, skriver Sten Åke Bylund, Bo Aronsson och Mats Börjesson

Kollektivtrafiken behöver förbättras i hela staden, inte bara i södra stadsdelarna, skriver Sten Åke Bylund, Bo Aronsson och Mats Börjesson

Kollektivtrafiken behöver förbättras i hela staden, inte bara i södra stadsdelarna, skriver Sten Åke Bylund, Bo Aronsson och Mats Börjesson

Foto: Christine Olsson/TT

Insändare2021-05-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala kommun har tagit fram ett förslag till kapacitetsstark kollektivtrafik. Förslaget lämnar öppet för om den framtida trafikeringen ska ske med buss eller spårvagn. Föreningen Vårda Uppsala är positiv till planerna på en förbättrad kollektivtrafik. Med föreslagen stadsutbyggnad finns dock varken ekonomiska eller andra förutsättningar att välja spårvägstrafik. 

En väl fungerande kollektivtrafik är viktig för en framgångsrik stadsutveckling. Kollektivtrafiken måste vara tät, snabb, enkel och tillförlitlig för att vara konkurrenskraftig gentemot andra trafikslag. Ett av de mest effektiva sätten att uppnå detta är att den framförs på egen bussfil och inte hindras av störningar från annan trafik. Men kollektivtrafiken behöver förbättras i hela staden, inte bara i södra stadsdelarna.

Kapacitetsstarka och högfrekventerade kollektivtrafiksystem är dyrbara och kan därför bara skapas i samspel med en sammanhållen och tät stadsbebyggelse. Aktuella exempel på detta finns i Örestad i Köpenhamn (metro), Busholmen i Helsingfors (spårväg) och Brunnshög i Lund (spårväg). Kommunen har inte visat hur en motsvarande utbyggnad kan ske i Uppsala. De föreslagna 17 kilometrarna går inte genom en sammanhållen, tät stadsbebyggelse på det sätt som finns i de nämnda orterna. En fjärdedel av sträckan går genom parkområden eller områden med förhållandevis gles villabebyggelse. 

Kommunens förslag har en bro över Fyrisån och en lång sträcka i naturreservatet Årike Fyris. Den sträckan behövs inte. Föreningen Vårda Uppsala har tidigare föreslagit ett sydligare läge för järnvägsstationen i Bergsbrunna och minskad exploatering av Sydöstra staden. Vårt förslag medför såväl större hänsyn till miljön som betydande besparingar och bör självklart övervägas av kommunen.

Vår slutsats är att det enda realistiska alternativet är busstrafik på i huvudsak egen bussfil. Det innebär betydande besparingar som öppnar för att separata bussfiler, -banor ska kunna genomföras även på övriga stomlinjer i staden. Om kommunen sedan väljer att trafikera med eldrivna bussar, som på sikt kan köras automatiskt, kommer Uppsala kommun att kunna erbjuda ett modernt, attraktivt, sammanhängande kollektivtrafiksystem för hela staden.

För Föreningen Vårda Uppsala

Sten Åke Bylund

Bo Aronsson

Mats Börjesson