Satsa på det som är bäst för hela Uppsala

Är det för försvarbart att lägga alla pengar på att bygga ut en liten del av Uppsala för att öka tågpendlingen, skriver Björn Lundgren.

Det är märkligt att kommunledningen anser att det viktigaste för Uppsala är att öka tågpendlingen till Stockholm, skriver Björn Lundgren.

Det är märkligt att kommunledningen anser att det viktigaste för Uppsala är att öka tågpendlingen till Stockholm, skriver Björn Lundgren.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2022-01-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala, en Stockholmsförort?
Av någon outgrundlig anledning, har kommunledningen kommit fram till att det allra viktigaste för Uppsala är att öka tågpendlingen till Stockholm! Konsekvensen av detta är ett behov att utöka spårkapaciteten till 4 spår. Hur övertygar man staten att ta den dyra kostnaden? Man lovar att bygga många lägenheter i utbyte! Om spårkapaciteten utökas behöver stationen expandera. Efter invigningen i december 2011, har man byggt in station och spår med nya torg och hus på bägge sidor. Det enda expansionsutrymme som finns är uppåt/neråt. 

De alternativen anses inte kostnadsmässigt försvarbara. Då får man bygga en ny station någon annanstans. Resultatet, söderut till Bergsbrunna. Hur kommer pendlarna dit, och hur försvarar man extrakostnaden för att bygga en helt ny station? Man går all in och lägger alla ägg i samma korg. Man planerar att bygga nästan alla lägenheter man lovat staten i Norra Lunsen. Ett nytt Luleå! 

Om pendlarna nu inte vill bo i höghus i Lunsen? Då måste upptagningsområdet utökas ytterligare! Detta genom att plöja ner ytterligare ett antal miljarder i en spårväg mellan Bergsbrunna och Gottsunda, tvärs över gyttjan i Nedre Föret. Vad händer när de nya medborgarna behöver handla någonting annat än mat? De behöver ta sig till Centrum/Boländerna/Gränby. Gör spårvägen någon nytta då? Nej!

Om pendlarna väljer att bosätta sig någon annanstans i Uppsala, kommer det att behövas en matarlinje från centrala Uppsala till Bergsbrunna. Den pendlare är inte född som frivilligt åker omvägar. I dagsläget verkar det tveksamt med pengar till 4-spåret. Också mycket osäkert om regeringen kommer att sitta kvar efter valet 2022. Varför inte bara kräva dubbeldäckare av tågoperatörerna om de skall trafikera Uppsala–Stockholm? 2 x 2 = 4! Det borde ligga i deras intresse att tjäna mera pengar på varje tåg de kör! 

Är det försvarbart att lägga alla pengar på, och bara bygga ut en enda liten del av Uppsala, och förtäta den delen maximalt för att öka tågpendlingen? Lägg istället pengarna på vad som är bäst för hela Uppsala!