Sänkt fart skadar inte miljön

Sänkta hastigheter skadar inte miljön, skriver Bo Karlsson.

Sänkta hastigheter skadar inte miljön, skriver Bo Karlsson.

Foto: Bertil Ericson / TT

Insändare2018-11-01 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det tycks vara bekymmersamt med de nya hastighetsbegränsningarna inom Uppsala tätort. Endera är det miljön som kommer till skada eller så är man en stoppkloss i trafiken. Att hastigheten dödar borde flesta begripa.

Det är givetvis huvudorsaken till de förändrade fartgränserna. Innebär dessa då ett problem för miljön? Svaret är givetvis nej. Det stora problemet vad gäller miljön är förstås att bilen används i tätorten överhuvudtaget.

Och när den nu ändå används är det stora problemet en grupp som jag brukar kalla ’hetsapor’. Utmärkande för en hetsapa är att denne trycker gaspedalen i botten så länge inget hinder finns inom området 5-10 meter framför bilen. När hinder uppkommer trycker hetsapan med all kraft på bromsen.

Ett annat tecken är att hetsapan med förkärlek ägnar sig åt slalomkörning mellan filerna. Den senare typen av hetsapa förefaller oftast befinna sig på någon av Stockholms in- eller utfarter. Men sorten förekommer även i tätortstrafiken inom Uppsala. Det trista med hetsaporna är att de egentligen aldrig borde ha anförtrotts körkortsbehörighet eftersom de utgör dels en betydande fara för andra trafikanter och dels utgör en totalt onödig miljöbelastning. De kan alltså i objektiv mening inte köra bil hur skickliga de än anser sig vara.

Jag vill anmoda de ansvariga inom kommunen att skyndsamt genomföra de nya hastighetsgränserna och att vara tydliga med skyltningen för än så länge är den faktiskt ganska otydlig.

Och för efterlevnaden är det förstås betydelsefullt med hastighetskontroller.