Samhällsnyttan av fyrspår är stor

Fakta och behov talar för utbyggnaden av järnvägen mellan Uppsala och Stockholm, skriver Erik Pelling.

Vi förutsätter att avtalet om fyrspår kommer att hållas, skriver Erik Pelling.

Vi förutsätter att avtalet om fyrspår kommer att hållas, skriver Erik Pelling.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-01-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare av Mats Åkerblom 12/1 och Uffe Söderberg 12/1 

Som alltid när regering och riksdag ska samla sig till beslut om de kommande investeringarna i landets infrastruktur uppstår en viss turbulens och dragkamp mellan olika landsändar och trafikslag. Det tog många årtionden att vinna ett brett stöd i riksdagen för en utbyggnad av järnvägen mellan Uppsala och Stockholm och vi kan inte slappna av förrän spåren faktiskt är byggda. Fakta och behov talar för vår sak. Den samhällsekonomiska nyttan med fyra spår är ovanligt hög. För varje investerad krona får samhället tillbaka mellan 1,32 och 1,72 kronor. Det är i särklass högst av liknande större järnvägsprojekt i landet. Fyra spår möjliggör också en utvecklad tågtrafik för både gods och människor via Uppsala mot Dalarna och längs Norrlandskusten. 

Dessutom har vi sedan 2018 ett avtal med staten. I lokalradion förtydligade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i veckan lyckligtvis att fyrspåret inte är hotat utan tvärtom är något som regeringen ser som ett nationellt intresse som de tänker prioritera. För att ta det säkra före det osäkra kommer kommunstyrelsen att skicka in ett yttrande där vi förutsätter att avtal ska hållas och påminner om de många fördelarna med fler spår mellan Uppsala och Stockholm. 

Uppsala är inte och ska inte vara någon sovstad. Allt fler pendlar till Uppsala och vår lokala arbetsmarknad har de senaste åren vuxit med två tusen nya jobb per år. Goda och pålitliga järnvägsförbindelser för alla dem som reser till och från Uppsala är en förutsättning för att Uppsalas företag ska kunna fortsätta växa och anställa.