Säkerhet bakom nya hastighetsgränserna

Att sänka tempot i trafiken är en av de allra viktigaste trafiksäkerhetsåtgärderna, skriver Johan Lundqvist (MP), gatu- och samhällsmiljönämndens 
ordförande

Att sänka tempot i trafiken är en av de allra viktigaste trafiksäkerhetsåtgärderna, skriver Johan Lundqvist (MP), gatu- och samhällsmiljönämndens ordförande

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Insändare2018-11-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare av Håkan Eriksson (UNT 28 oktober).

Gatu- och samhällsmiljönämnden har i politisk enighet beslutat om nya hastighetsgränser i kommunens tätorter. Just nu införs de nya hastighetsgränserna i Uppsala stad. De nya hastighetsgränserna införs främst av trafiksäkerhetsskäl.

Risken att en oskyddad trafikant omkommer om den blir påkörd i 50 km/h är ca 80 procent, medan motsvarande risk är 10 procent om fordonets hastighet är 30 km/h. Att sänka tempot i trafiken är en av de allra viktigaste trafiksäkerhetsåtgärderna.

När det gäller miljöeffekterna av lägre hastigheter så har Trafikverket sammanfattat kunskapsläget i rapport ”Rätt fart i staden”. Slutsatsen i rapporten är att utsläppen av kväveoxider, kolväten och kolmonoxid entydigt minskar vid minskade hastigheter från 50 km/h till 30 km/h. Även när det gäller uppvirvlingen av partiklar från vägbanan orsakad av dubbdäck så finns ett positivt samband, där uppvirvlingen minskar med sjunkande hastigheter. Alla dessa fyra faktorer är viktiga för den lokala luftkvaliteten i Uppsala och påverkas positivt av sänkta hastigheter.

Sänkta hastighetsgränser är alltså bra såväl för trafiksäkerheten som för att göra luften mer hälsosam att andas.

LÄS MER: Sänkta hastigheter ger skyltkaos

INSÄNDARE: Hjälp, jag har blivit en bromskloss