Nyligen publicerade Svenskt Näringsliv resultatet från årets undersökning av det lokala företagsklimatet.
Uppsala läns företag sysselsätter idag 79 010 personer som tillsammans skapar 22,6 miljarder kronor i skatteintäkter.
Om det lokala näringslivet kan anställa 10 nya personer motsvarar det skatteintäkter som täcker kostnaderna för en hel förskoleklass eller sex nya undersköterskor, vilket tydligt illustrerar vikten av ett gott klimat för företagande.
Företagarna i Uppsala län ger det lokala företagsklimatet 3,1 av 6 som sammanfattande omdöme, vilket kan jämföras med snittet i Sverige i sin helhet som är 3,4. Bäst bland kommunerna i länet hamnar Älvkarleby där betyget är 3,7 och sämst hamnar Östhammar där betyget blev 2,6.
De frågor som Uppsala läns företagare ser som mest prioriterade för att företagsklimatet ska förbättras är följande:
Snabbare handläggning. Drömmar går i kras när handläggning drar ut på tiden. Med serviceinriktade handläggare som ger råd och vägledning till företagare genom olika tillståndsprocesser kan handläggningstiden snabbas upp betydligt, jämfört med om näringslivet bara möts med omotiverade avslag.
En bättre dialog med kommunen. En tät dialog med det lokala näringslivet är avgörande för att kommunen ska förstå vilka utmaningar och problem som företagare hanterar i sin verksamhet och för att förstå vad kommunen kan göra.
Att kommunernas beslutsfattare visar bättre förståelse för företagande. Näringslivet är motorn i landets välstånd och välfärd. Utan goda förutsättningar för företagande uteblir satsningar på skola, vård och omsorg. Näringslivets villkor måste därför ses som ett allmänintresse.
Att brottsligheten bekämpas och att trygghet upprätthålls. Enligt siffror från Svenskt Näringsliv (2022) kostar brottsligheten svenska företag cirka 90 miljarder årligen bara i direkta kostnader. Det lokala näringslivet måste involveras i kommunernas arbete bistå med förståelse för den brottslighet som riktar sig mot företag.
Förbättrad lokal infrastruktur. Att bland annat bilvägar och järnväg fungerar som de ska är centralt för att det ska vara smärtfritt att driva företag i länet och för att kommunikationerna ska fungera bra för såväl anställda som affärspartners.
Under de år som Svenskt Näringsliv har kartlagt landets lokala företagsklimat har vi sett att det är möjligt att skapa ett attraktivt företagsklimat. Men det kräver ett målmedvetet och långsiktigt arbete som grundar sig på insikten om att näringslivets villkor är en angelägenhet för oss alla.