I UNT den 24 december 2021 läste vi att Victor Bloetjes blev avskräckt från att skaffa elbil på grund av den höga hyran för plats i varmgarage. Att ta ut hyra för plats i varmgarage är relevant eftersom bilens kostnader bör betalas av bilägaren istället för av alla hyresgäster. En högre parkeringsavgift för extrakostnader för laddboxen är också befogat, även om Uppsalahems påslag verkar onödigt högt.
För att uppmuntra till ett sparsamt bilkörande håller vi med Victor om att endast kostnaden för utnyttjad el borde debiteras. Om 3 kronor per mil (enligt Vattenfalls beräkning) används och bilen körs 1128 mil per år (snitt för bil i Uppsala enligt SCB) blir månadskostnaden för nyttjad el 282 kronor istället för 940 kronor. Uppsalahem tar ut över tre gånger så högt pris för elen.
Eldrift minskar utsläpp av koldioxid under körning jämfört med fossilt bränsle. Det blir dock utsläpp vid tillverkning av batteriet som inte har tjänats in förrän efter några tusen mils körning på el. Antalet elbilar måste därför också hållas nere när fossilbilarna fasas ut.
Om fastighetsägare och bostadsrättsföreningar ordnade med elbilspooler i sina garage så skulle Victor med fler inte behöva köpa en egen elbil. Det skulle minska behovet av elbilar, ytor för parkeringsplatser och spara el.
Om fastighetsägare av flerfamiljshus dessutom installerade solceller på taken skulle det bidra till Uppsalas elproduktion och kunna täcka behoven för elbilspoolerna.
Klimatomställning kan gynna både fastighetsägares och boendes ekonomi.
Trafikgruppen, Klimataktion Uppsala genom