"Så korrekt som möjligt" duger inte

En faktura ska vara korrekt och inget annat, tycker insändarskribenten.

Insändarskribenten förväntas avläsa sin vattenkonsumtion mitt i månaden.

Insändarskribenten förväntas avläsa sin vattenkonsumtion mitt i månaden.

Foto: Tony Gutierrez

Insändare2024-11-22 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala Vatten meddelade i ett brev den 11 november att ny VA-taxa gäller från 1 januari 2025. Det begärs att kunden ska leverera en extra avläsning så fort som möjligt, och senast 8 december, för att de ska ”kunna fakturera så korrekt som möjligt”?

Korrekt??

Avläsningen bör förstås göras 31/12 om det ska vara korrekt. Eller åtminstone så nära som möjligt, och ur deras perspektiv före 31 december.

På hemsidan erbjöds 72 svar på min sökning ”VA-taxa 2025”. Uppgivet.

Jag ringde kundtjänst som angav en taxehöjning och att man behöver avläsningen för att kunna räkna.
Men… räkna borde man kunna göra likaväl i januari och då med rätt underlag, alltså med uppgift om den faktiska vattenkonsumtionen, och fakturera rätt. Eller så skulle man ”ärligen” kunna ange att taxehöjningen kommer att gälla från 8 december.
Gör om, gör rätt!

Tycker jag!!