Så kan Uppsala bli ännu mer attraktivt

Att vara klimathållbar är viktigt för de unga och ett starkt konkurrensmedel vid nyrekrytering, skriver Annika Härlin.

Arbetsgivare bör minska antalet tjänstebilar och istället betala bonus till anställda som går, cyklar eller åker kollektivt till och från jobbet, skriver Annika Härlin.

Arbetsgivare bör minska antalet tjänstebilar och istället betala bonus till anställda som går, cyklar eller åker kollektivt till och från jobbet, skriver Annika Härlin.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-06-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att omställning för en hållbar framtid är helt nödvändig, vet alla nu för tiden. Det behövs ett fossilfritt Uppsala 2030, med 10 till 14 procent utsläppsminskning per år. En bred samling krävs för att det ska bli möjligt. Kommun, region, näringsliv, akademi, klimatföreningar och individer behöver samarbeta.

Uppsala behöver vässa sin attraktivitet. Att vara klimathållbar är viktigt för de unga och ett starkt konkurrensmedel vid nyrekrytering. Här kan arbetsgivarna verkligen göra skillnad. 

Flexibel arbetstid, i ännu högre grad, utjämnar belastningen i trafiken. Arbete hemifrån några dagar i veckan minskar behovet av arbetsresor, samt underlättar livspusslet för individen. 

Arbetsgivare kan bidra till ett hållbart resande bland sina anställda. Att underlätta cykling genom tillgång till låsbara cykelgarage med pump och verktyg, samt tillåta dusch och klädbyte på arbetstid kan öka cykling även vintertid. Cykling ger förbättrad hälsa samt minskar stress och sjukfrånvaro.

Arbetsgivare bör minska antalet tjänstebilar och istället betala bonus till anställda som går, cyklar eller åker kollektivt till och från jobbet. Näringsliv och akademi behöver minska antalet tjänsteresor med flyg och förorda tåg istället. Där är SLU en föregångare. Bonuspoäng från tjänsteflygresor bör inte få användas till anställdas privata flygresor. Arbetstagare som avstår flyg bör få extra semesterdagar. Arbetspendlare med bil bör betala för parkering, men även få tillgång till prisvärd laddning av elbilar som hos Cytiva. 

Regionen behöver ett kraftigt utbyggt, flexibelt, körfältsseparerat, fossilfritt kollektivtrafiksystem som knyter ihop de stora arbetsplatsområdena, bostadsområdena, city och bytesnoderna.

Näringslivet i city kan få ett uppsving efter pandemin om antalet gågator ökar och bilarnas hastighet anpassas till gående. Bilar måste tillåtas i city men på de gåendes villkor. Parkering bör underlättas med hjälp av ”appar” som guidar till lediga platser. Det finns många studier som visar att handeln i city gynnas av mer gång- och cykeltrafik. Schematiska gångvägskartor med meter- och minutangivelser främjar gång och turism. Ökad tillgång till second hand, reparationer, lån och byten samt mer grönska och torghandel ger ökad hållbarhet men även en mer attraktiv och levande innerstad.

Låt oss tillsammans skapa ett klimatpositivt Uppsala.