Visst saknas det en rondell för biltrafiken från Fullerö hage att ta sig ut på väg 290, precis som Matts Ytterström skriver (UNT 30/11). Den borde givetvis ha varit plats redan innan man började bygga Fullerö hage precis som det gjordes i Gränbystaden där det en tid fanns en rondell innan köpladorna började byggas.
Vid infarten till Fullerö hage finns en stor skylt med texten “En ny stadsdel i bästa pendlarläge”, men det kommer verkligen på skam utan en rondell för biltrafiken och utan en bra tillgång till god kollektivtrafik.
Här är två andra exempel på texter som visar hur Fullerö hage marknadsförs:
“Upptåget har sin station i Storvreta, som finns på behagligt promenad-/cykelavstånd från Fullerö hage”.
“Förskola har du precis runt knuten och till pendeltåg, bussar och cykelvägar är det bara ett stenkast”.
Sanningen är den att det är drygt 2 km fågelvägen genom skog och mark till tågstationen i Storvreta. Cykel och gångvägen till tågstationen är 4 km. Det är cirka 1 km till busshållplats som finns vid väg 290 och övergångsställe saknas.