Respektlösheten börjar i skolan

Elever som utan konsekvenser kan störa i skolan lär sig att bryta mot samhällets spelregler, skriver Staffan Bohlin.

Elever som utan konsekvenser kan störa i skolan lär sig att bryta mot samhällets spelregler, skriver Staffan Bohlin.

Foto: Erik Nylander/TT

Insändare2019-10-03 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är något som inte stämmer för mig. Å ena sidan strids det om hur man ska komma tillrätta med ungdomskriminalitet och gängskjutningar. Man vill med bland annat upphörd straffrabatt och strängare straff som påföljd försöka minska gängkriminaliteten. Å andra sidan läser man om hur lärare ”kränker” när de ingriper mot elever som betett sig extremt stökigt och provocerande.

Ett exempel är läraren som kränkte den elev som spottade på hen och då som sannolikt som en ren reflex svarade med en örfil. I det fallet tilldömdes eleven skadestånd för att ha blivit kränkt! Tala om vinst. Kanske att även läraren kände sig kränkt.

I skolan blir alltså den som försöker stävja uttalad oordning, dömd till skadestånd! Elever kan, utan att det får några negativa konsekvenser, fortsätta att sabotera undervisningen. Och lära sig att man inte behöver anpassa sig till skolans och övriga samhällets spelregler. Eftersom att bryta mot dem inte medför några konsekvenser.

Jag tror att de kriminella gängens totala respektlöshet inför samhällets spelregler delvis grundas i skolan. Om brott mot spelreglerna där inte får några konsekvenser, så lär de eventuella framtida konsekvenserna, som politikerna eventuellt kan enas om, inte injaga skräck i den kriminella världen!