Rekordhög laddtaxa slår mot stadsluften

Finns det något skäl att Uppsalas laddningsplatser ska vara dyrare än andra kommuners, skriver Anders Carls.

Uppsala är sämst i Sverige på laddplatser och vill dessutom höja taxan för laddning, skriver Anders Carls.

Uppsala är sämst i Sverige på laddplatser och vill dessutom höja taxan för laddning, skriver Anders Carls.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2021-09-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 3 september antog gatunämnden ett förslag om maxtaxa för elbilsladdning på kommunens mark. Förslaget innebär ännu ett dråpslag för både elbilsladdning och stadsluften i Uppsala. Som vi kunde läsa om i M Sveriges undersökning för någon månad sedan är Uppsala sämst i Sverige på laddplatser, och då är också Sverige bland de sämsta länderna i Europa. En svårslagen bottenplacering med andra ord. 

Samtidigt överskrider mätvärdena för stadsluften på Kungsgatan regelbundet gränsvärdena och tillhör den sämsta i Sverige. I detta läge föreslår gatunämnden att taxan för att ladda elbilar på parkeringsplatser ska sättas rekordhögt till dryga 4 kr/kWh utöver ordinarie parkeringsavgiften, cirka dubbelt upp mot andra kommuner, eller 40 procent mer än de dyraste kommersiella aktörerna. I underlaget för beslutet sägs denna taxa vara "något" högre än övriga leverantörer, vilket väl är den enda underdriften i sammanhanget. Intressant nog menar förvaltningen att denna taxa endast räcker för kostnadstäckning utan vinstpåslag, det vill säga ett lägre pris skulle innebära en förlust för kommunen. Om det är rätt räknat innebär det alltså att samtliga övriga kommuner och kommersiella aktörer gör massiva förluster på att bygga ut laddnätet. Jag är skeptisk. 

Om kommunfullmäktige skulle anta detta förslag skulle det med stor sannolikhet innebära att laddhybrider slutar ladda på kommunens laddplatser och kör på bensin eller diesel istället, och Uppsalabor utan egen parkeringsplats drar sig för att köpa elbil. Min uppmaning till kommunfullmäktige blir att återförvisa detta bristfälliga förslag till nämnden och förvaltningen för att i vart fall utreda varför laddplatserna ska behöva bli så förtvivlat mycket dyrare endast för att de finns i Uppsala.