I UNT:s artikel från den 3 februari 2021 stod det att region Uppsala föreslår att 12 hållplatser ska tas bort längs väg 55. Förslaget innebär en försämrad tillgänglighet till kollektivtrafik för oss som bor längs sträckan.
Enligt Region Uppsalas stråkutredning påstods det ge 12 minuter kortare restid att ta bort 12 hållplatser längs sträckan, vilket påstods kunna ge ett ökat bussresande med 15 procent. Det må låta bra, problemet är bara att regionens beräkningar är felaktiga. Utöver räknefel finns grovt förenklade antaganden. Regionen har exempelvis antagit att alla bussar alltid stannar vid alla hållplatser, det stämmer inte med verkligheten.
Den verkliga genomsnittliga restidsbesparingen av att ta bort hållplatserna blir alltså betydligt mindre än vad regionen påstår, hur mycket mindre verkar regionen inte ens försöka räkna på. Regionen valde i stället att helt ta bort beräkningarna från stråkutredningen efter att jag påtalat felaktigheterna i en skrivelse, men förslaget om att avveckla hållplatserna kvarstår ändå, av ekonomiska skäl.
Trafikverket har i sitt senaste förslag ritat in hållplatser för skolbuss på flera av de ställen där Region Uppsala föreslagit att ta bort hållplatser för linjetrafik. Jag tycker att dessa hållplatser ska användas av regionens linjetrafik också. Kostnaden för hållplatserna är uppenbarligen redan tagen.
I en färsk forskningsartikel från Lunds universitet & K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik dras bland annat slutsatsen att det ger mer och bättre effekt att minska hållplatstätheten i tätort, i stället för att minska hållplatstätheten på landsbygden, i sådana här sammanhang.
Jag och många andra som bor längs sträckan tycker att regionen ska tänka om gällande förslaget att ta bort de föreslagna hållplatserna, och i stället ta till sig av ny forskning på området.