Slutsatserna av senaste Pisa-mätningen som presenterades under tisdagen är entydiga; en reformering av svenska skolsystemet måste ske snarast. Skolverkets snart avgående generaldirektör dolde knappast sin kritik mot hur regeringar och riksdag inte lyckats styra om skolpolitiken. Peter Fredriksson uttryckte även kritik mot vinstdrivande friskolor. Skolminister Lotta Edholm erkände också i sena TV4-nyheterna på tisdagen att det funnits brister i genomförande av nödvändiga förändringar.
Läsförmåga och matematikkunskaper är åter nere på 2012 års bottennivå. Dessa kunskaper är grundläggande för att nå bra resultat i flertalet skolämnen samt för att tillgodogöra sig yrkeskunskaper senare i livet. Det räcker inte med att svenska elever visar bra resultat vad gäller jämställdhet och demokrati.
Även likvärdigheten minskar, såväl mellan olika kommuner som mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund. Risken är stor att dessa skillnader ökar, dels på grund av kommunala ekonomiska besparingar samt brist på legitimerade lärare och förskollärare. De ekonomiska besparingarna i Uppsala riskerar dessutom att legitimerade lärare sägs upp på grund av ”arbetsbrist” (läs: brist på pengar), vilket lokalföreningen för Sveriges lärare nu larmar om.
Dessutom försvinner en hel del resurser i friskolekoncernerna, som väljer att fördela vinst till aktieägarna istället för att ge eleverna bättre förutsättningar.
Skolminister hade en möjlighet att snabbt påbörja en reformering av det svenska skolsystemet utifrån det gedigna utredningsförslaget av Björn Åstrands grupp för några år sedan: ”En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning”. Istället initierade Edholm förra månaden en ny utredning för en nationell skolpeng, vilket ytterligare riskerar en fördröjning av en nödvändig reformering.
Vad behöver göras:
- Skriv en proposition baserad på Åstrands utredning
- Stimulera fler lämpliga ungdomar till att vilja påbörja och avsluta lärarutbildningen
- Satsa på fler speciallärare
- Öka lärartätheten
- Stoppa dräneringen av resurser i form av vinstutdelning i friskolekoncernerna
- Öka statens/kommunernas ansvar och insyn i friskolornas bemanning och resursanvändning
- Avveckla friskolekoncernerna till förmån för dels kommunala skolor, dels lokala, ideella friskolor som står på jämlik och demokratisk grund.