En levande cityhandel är betydelsefull för att Uppsala ska vara en attraktiv stad att besöka och leva i. Om någon har missat det så har många av de ”klassiska Uppsalabutikerna” i city konstant röda prislappar. Detta är sannolikt inte för att det går så himla bra, utan för att bland annat en ökad e-handel gör att de nu kämpar med lönsamheten. Handlarna kan naturligtvis inte klara det vikande kundunderlaget hur länge som helst. Utan oss kunder är deras varor och tjänster bara ekonomiska bördor.
Att företagen inte är något utan oss kunder har inte minst Rådhusets konkurs i veckan visat. Rådhusets konkurs var för mig ingen överraskning. Det som förvånar mig är människors moral när ett företag gått i konkurs. Att stötta en Uppsalahandlare som går dåligt det gör man inte, men att kasta sig över kläder med röda prislappar det är inget vi bekymrar oss över. Scenerna som jag såg på Rådhuset under lördagens konkurs-rea liknar en djungel där hyenor delar på ett fallet byte. Konkursförvaltaren hade till och med hyrt in ett vaktbolag för att hålla massorna i schack.
Innan du sätter dig vid datorn och ska beställa något från en e-handel nästa gång, fundera då igenom om du vill ha en stad utan butiker? Vem vill du stötta? En lokal handlare som gett mycket för Uppsala under många år eller någon avlägsen e-handel?
Vi kunder måste sluta stirra bara på prislappen och inse att priset bara är liten del av vårt köp. När du gör ett köp på en butik i Uppsala city betalar du också för att vi ska ha en levande cityhandel. Detta för att vi också i framtiden ska ha en stad som folk vill besöka och leva i. Tillsammans kan vi fortfarande rädda Uppsalas city.