Proffsig personal på akutmottagningen

Akuten hyllas.

Akuten hyllas.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Insändare2018-04-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag var med en olycka som innebar att jag behövde besöka akuten. Jag kom dit klockan 21 och lämnade akuten åtta timmar senare. Proffsigheten började redan vid inskrivningen/kassan, där blev jag och min man upplysta om att det var många som sökte vård och att det därför skulle komma att ta tid. Det var ingen tvekan om att vi var många, hela väntrummet var fullt av andra personer som också sökte vård.

På grund av min skada kom jag snabbt till ett undersökningsrum, där det konstaterades att jag hade råkat ut för en kraftig hjärnskakning, men osäkert var om jag hade brutit några halskotor eller hade andra skador. Jag fick en halskrage omedelbart och de gjorde övriga sedvanliga kontroller. Jag blev tillsagd att ligga helt still. Personalen berättade att vi var flera på kö till röntgen samt att de var problem på röntgenavdelningen. Eftersom de ville ha extra kontroll på mig, fick jag vänta runt expeditionen inne på akuten. De bad även min man att omedelbart ringa på alarmet om jag blev illamående, behövde gå på toaletten eller fick kraftig huvudvärk. Tydlig och rak kommunikation.

Men det som var så otroligt, var personalens lugn och proffsiga bemötandet till alla oss som var där. Det fanns ingen personal som klagade eller ens antydde frustration. Tack vare den proffsiga personalen, var även vi patienter lugna trots timmar av väntan.

Tack även till alla er som när röntgen väl kom igång, rullade oss fram och tillbaks, utan knot och med ett leende på läpparna samt stora skopor av humor, vilket lättade upp stämningen.