Eller har något parti ändrat sig sedan valet och på så sätt svikit sina väljare?
Om inte, betyder det att vi inte behöver någon röstning om spårvagnar, för folkets röster räknas väl? Vi borde därför nu gå vidare med BRT-bussar med solceller på taken och ta lärdom av Piteå och Luleå.
I UNT 1 oktober - 2020, talade Pelling om ”Miljonsatsning ska undanröja el krisen”, hur långt har man hunnit då målsättningen var att Uppsalabenet skulle vara färdigställt år 2030?
I UNT 13 februari -23, kan man läsa: Uppsala planerar för strömavbrott - om elnätet skulle svikta. Med femton minuters förvarning kan svenska kraftnät beordra de lokala elnätsföretagen att stänga av strömmen. Hur skulle det påverka spårvagnar i trafik med passagerare, när man inte ens vet hur länge avbrottet blir? Där är BRT-bussar med solceller på taken mindre känsliga då de kan fortsätta att åka med sina passagerare trots elavbrott. En annan fördel med buss är, att en buss kan undvika en kollision genom att styra åt sidan, vilket inte en spårvagn kan.
Vad blir kostnaden för inköp av spårvagnar, spår som ska inköpas och läggas, ställningarna och dragning av elkablarna till dem, byggandet av spårvagnsgarage samt kostnaderna för att skydda vårt grundvatten. Jämfört med inköp av BTR-bussar med solceller på taken? Vilket blir billigast och mest miljövänligt?
Mellanskillnaden i kostnader kan då satsas på till exempel:
Fler stödpersoner i skolan, så att barnen får en bra start i livet.
Ge äldre ett värdigt liv och omhändertagande.
Ge socialtjänsten och polisen resurser för gemensamt förebyggande arbete för barn och ungdomar.
Bättre sjukvård och bättre arbetsmiljö för de anställda.
Om det blir spårvagnar lovar ni då, att det inte blir några skattehöjningar under denna och nästa mandatperiod?
Tacksam för svar