Priset Uppsala får betala för personliga ambitioner

Replik på Erik Pellings insändare 13/9.

Budgeten för exploatering är enligt Pelling 200 miljoner i år, men det räcker inte! Kommunens låneskuld var 31/1, 17,7 miljarder.

Budgeten för exploatering är enligt Pelling 200 miljoner i år, men det räcker inte! Kommunens låneskuld var 31/1, 17,7 miljarder.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2023-10-04 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För 2023 var det enligt tidigare budget planerat att markförsäljning skulle ge 2841 miljoner i intäkter. I år har marknaden imploderat. Försäljningen uppgår enligt Pelling till 265 miljoner. Kommunen har sparmedel på 2,2 miljarder som täcker underskottet som uppstått 2023. Utan återhämtning 2024 (och framöver), kan ett underskott mot den tidigare planen om 2816 miljoner uppstå.

Återstår tre alternativ, tokspara, låna pengar, eller att höja skatten.

Budgeten för exploatering är enligt Pelling 200 miljoner i år, men det räcker inte! Kommunens låneskuld var 31/1, 17,7 miljarder. Räntekostnad för lånen blir 253 miljoner. Tillkommer gör kostnader för färdigställandet av Tullgarnsbron. Pelling anser vidare att man samlat i ladorna, men Kommunen har en stor skuld (se ovan). 

Angående nedskärningar så stänger Kommunen bibliotek, och äldre restauranger. Uppsala ligger i botten av Sverige när det gäller satsade pengar per elev. 94 procent av Sveriges kommuner satsar mer på äldrevården än vad Uppsala gör. Kärnområdena skola, vård och omsorg har tagit stryk av utbyggnaden! 

Pelling skriver vidare att man skall gasa försiktigt. Om man med det menar att låna ytterligare 300 miljoner 2024, till 3.28 procent ränta (Kommuninvest), så har man väldigt rymliga spenderbyxor. Från Uppsala Kommun 23/8, framgår det tydligt att huvudorsak till att bygga spårväg är att öka markvärdet! ”-spårvägens ekonomiska fördelar beror bland annat på de höjda markpriser som förväntas längs dragningen”! Så bygget planerades för förväntat ökade fastighetsintäkter! Kommunen chansade på en evigt låg ränta och lånade 17.7 miljarder! Man chansade också på en evigt växande bostadsmarknad! Och man förlorade dubbelt! Nu gör man samma sak igen, och bettlar med våra skattemedel! 

Om vi bygger spårväg och station, så kommer fastighetsmarknaden mirakulöst att återuppstå från de döda, markpriset att öka och bostadsmarknaden/ Uppsala att växa för evigt!? Lär man av misstagen? Förutsättningarna är inte som när 4-spår avtalet skrevs! Finns det pengar? Staten ökar försvarsbudgeten och kriminalvården kraftigt, och behöver stötta sjukvården! Tvingas vi betala ytterligare 5 miljarder för ett nytt reningsverk, för att få Miljötillstånd att bygga ut Uppsala? Kommer Pelling att fortsätta bygga spårvägen, även om han får nej till ett utökat miljötillstånd?

Är en gigantisk skuld och budgetunderskott, priset Uppsala får betala för någons personliga ambitioner att bli bostadsminister?