Priset är rimligt för logga

Kostnaden för att ta fram en ny grafisk identitet  för Uppsala kommun är rimligt och kommer att ge effektivare kommunikation, skriver Kristian Florell, Uppsala kommun.

Kostnaden för att ta fram en ny grafisk identitet för Uppsala kommun är rimligt och kommer att ge effektivare kommunikation, skriver Kristian Florell, Uppsala kommun.

Foto:

Insändare2018-06-01 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att uppdatera och modernisera den grafiska och visuella identiteten för en stor och komplex organisation som Uppsala kommun handlar om mycket mer än att be ”några kreatörer att tänka till” och hitta på en ny logotyp. Arbetet har tagit flera år och kommunen har tagit hjälp av en extern kommunikationsbyrå som är expert på området. Vi har respekt för att 2,5 miljoner kronor är mycket pengar, men det är en rimlig kostnad som på sikt kan ge kommunen mångdubbelt tillbaka i effektivare och enhetligare kommunikation.

Vi kommer inte göra som butikskedjor, bensinbolag eller andra stora företag som byter identitet överallt inom loppet av några veckor. Att uppdatera och modernisera kommunens grafiska profil och visuella identitet är ett arbete som kommer pågå under lång tid framöver.

För att inte orsaka kommunen några extra kostnader kommer produkter med kommunsymbolen att bytas ut i normal takt. Först när jackor är utslitna ska de ersättas av jackor med ny symbol. Samma sak gäller bilar, cyklar och andra produkter. Däremot kommer inga nya trycksaker, kuvert, skyltar, och så vidare, tas fram utan den nya logotypen. På det sättet uppstår inga onödiga kostnader för bytet.

Läs mer om