Svar till insändare av Jonas Dahlgren 30/12
Uppdraget att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten i Sverige tar vi naturligtvis på största allvar och är stolta över. Men det är också ett uppdrag som innebär väldigt höga kostnader, och som hittills till fullo har finansierats av portointäkter från de brev som skickas. Vi har inte fått en krona i statsstöd till postservicen i Sverige och med fallande brevvolymer minskar också intäkterna som finansierar uppdraget. En hög andel av våra kostnader är fasta, det vill säga brevterminaler och maskiner kostar pengar i stort sett oavsett hur många brev som skickas. Sedan millennieskiftet har en bra bit över hälften av alla brev övergått till digitala alternativ vilket gör att när kostnaderna fördelas ut på allt färre brev, blir varje brev relativt sett mycket dyrare att hantera.
Insändarskribentens jämförelse med försäljning av en bil, haltar något. Naturligtvis är det enklare att sälja en bil för 100 000 kronor, än för 120 000 kronor. Men om bilen kostar 120 000 kronor att tillverka, är det då hållbart att sälja den med förlust? Vårt uppdrag medför höga kostnader för oss och eftersom vi inte får en krona i kompensation för de kostnader som regleringen medför måste vi höja portot för att få en bättre kostnadstäckning.