I dagsläget så har vi långa köer in på väg 272, från Librobäck in till järnvägsövergången på Börjegatan. Köerna är som värst på morgonen vid 6.45-7.00 när hantverkare från industribyggnaderna i Librobäck ska in mot Uppsala för att jobba samt vid 15.30-16.30 när de ska tillbaka till sina arbeten för att byta om för att sen åka hem och åker in mot Uppsala återigen.
Idag är väg 272 enkelfilig kombinerat med en järnvägsövergång som med jämna mellanrum stoppar upp trafiken helt. Funktionen känns oplanerad och att man i det läget drar igång och säljer tomter i ett nytt område i Librobäck utan att åtgärda trafiksituationen känns ogenomtänkt.
Problematiken består till stor del av att all trafik på väg 272 in mot Uppsala svänger öster eller västerut på väg 55 (Bärbyleden), svänger västerut på Fyrisvallsgatan eller helt enkelt fortsätter in mot city på Börjegatan. Alla dessa avfarter/påfarter stoppas upp när bommarna går ner och tidvis är det kö ända bort till den yttersta rondellen vid Libro ringväg.
Busstrafik? Ja, det finns busstrafik men det finns inte ens en busslinje som rundar Libro ringväg utan man måste gå från busshållsplatsen på Söderforsgatan vilket kan bli en sträcka på uppemot 900m för att komma till sin arbetsplats eller alternativt att åka med bussen mot Östervåla som stannar ute på väg 272.
Cykelvägar? Jättefina, men tyvärr bor många av de som jobbar i Librobäck ute på landet varför cykel inte är ett alternativ
Känslan är att när åtgärder väl sätts in så bygger man bort de infrastrukturella problem som finns just nu istället för att bygga bort de problem som man ser 10-20 år framåt i tiden, varför är det så?
Utöver de problem vi redan känner av har vi företagare fått information om att all trafik till det nya området är tänkt att gå igenom Libro ringväg då kommun och vägverket inte kommit överens om det ska anläggas en rondell eller ej på väg 272. Uppskattningsvis är det 25 tomter som ska säljas och lågt räknat så tillkommer det ytterligare 100-200 bilar till området som ska köa genom Libro ringväg ut till väg 272.
Planering för gårdagens eller framtidens trafik?
Som skattebetalande företagare eller privatperson så har vi levt i tron att stat/kommun tar ansvar för någon form av planering för vägnätets infrastruktur och underhåll, innan man drar igång och skapar nya industriområden. Tyvärr inser man att så inte är fallet när man åker på väg 272 in mot Uppsala.
I dagsläget så har vi långa köer in på väg 272, från Librobäck in till järnvägsövergången på Börjegatan.
Foto: Berit Roald/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.