Pappersreklamen är meningslös

Varje gång jag ser reklamen i brevlådan blir jag arg, skriver Linda Elvingson.

Varje gång jag ser reklamen i brevlådan blir jag arg, skriver Linda Elvingson.

Foto: Lars Pehrson / Svd / TT

Insändare2022-04-19 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag i 20-års åldern var student i ungefär tio år, behövde jag snabba pengar och arbetade således med allt möjligt. En av de sakerna var att hoppa in som vikarie vid toppar på ett arbete som arbetarna själva tyckte var mycket stressigt. Det handlade om att lägga pappersreklam i fina buntar, som buntades till större buntar av en maskin, som sedan lades på en pall i en ännu större jättebunt. 

Pallen plastades med en plastsnurra och kördes iväg till ett stort ställe för pallar som sen hämtades av en stor lastbil och kördes till en central där det sorterades igen utifrån postnummer. Mitt jobb var att stå där och titta på buntarna. Ibland petade jag till dem om någon tittade på mig. Naturligtvis var det helt meningslöst och jag led helvetets kval i de meningslösa 12 timmarna jag stod och slösade bort de bästa åren av mitt liv. De som jobbade där jobbade heltid och 3-skift och såg allvarliga ut. För så viktigt var det med buntarna att fabriken aldrig fick stanna. 

Vart tog buntarna vägen? Jo det vet jag nu när jag är vuxen och bor i hus. De hamnar i folks brevlådor. Jag brukar öppna brevlådan och konstatera att jag fortfarande aldrig får brev, och så brukar jag plocka upp den noga vikta reklambunten och kasta den rakt i soptunnan som står precis bredvid. Det är tydligen olagligt men jag har inget dåligt samvete för det. Sedan hämtar sopbilen det och kör runt ett bra tag innan bunten hamnar på soptippen. 

Varje gång jag ser reklamen i brevlådan blir jag arg och tänker att pappersreklamens hela existens är totalt meningslös, så ickenödvändig och värdelös. Den förslavar vuxna människor att lydigt hämta den, lägga den i återvinningen och sedan ta bilen för att åka och kasta den bland tidningar. Nog för att jag har eldat upp den, det har hänt. Och jag har skrynklat ihop den och rivit den i strimlor. Ibland har jag bara kastat in den i ett tomt rum hemma. Men den fortsätter komma i brevlådan. Nu riktar jag mig till er som gör pappersreklam och till alla företag som fortfarande köper tjänsten. Har ni hört talas om digital post? Det är enklare att flytta elektroner än atomer och tar nästan ingen energi i anspråk. Dessutom kan jag kasta er post direkt i skräpposten. Sluta tortera vuxna människor med era papper.

Linda Elvingson, Harbo

 
 
 
 
 
 
Läs mer om