Den fördjupade översiktsplanen för utbyggnad av de sydöstra stadsdelarna i Uppsala medför ingen liten urban förändring. Den berör byggandet av en helt ny stad för ca 50 000 människor, dvs lite mindre än 25 procent av Uppsalas nuvarande befolkning. Den innebär också en våldsam ändring av en fridfull, delvis skogrik och lantlig miljö i stadens ytterkant (se bilden). Planerna med femvåningshus nära nuvarande småhus längs väg 255 i Nåntuna, liknande de höga husen längs Fyrislundsgatan nära Årsta, kommer att förstöra friluftsliv och medföra en arkitektonisk katastrof. Det idag så välbesökta friluftsområdet kring Stordammen i Sävja kommer att reduceras till en liten distraktion.
Som diskuterats tidigare i UNT finns det även ett demokratiskt problem kring beslutet om denna översiktsplan. Tiden för samrådsmöten har varit för kort och processen har påverkats negativt av den pågående coronapandemin. Digitala lösningar vid möten har minskat folkets deltagande och förhindrat debatt. Man kan fråga – varför så bråttom att ta ett beslut?
Behovet att möta statens tidsgräns för att skriva under ett fyrspårsavtal för järnvägen har styrt kommunens spel − om Vi (staten) utvidgar järnvägsspåret och bygger en ny station så ska Ni (kommun och region) bygga boende för tiotusentals människor och nödvändig infrastruktur. Behovet av ett sådant järnvägssystem har redan väckt diskussion i UNT. Man undrar också varför Uppsala i framtiden ska stå för en markant större andel av landets befolkning. En starkt ökad urbanisering är ingen önskad framtidsvision.
Coronapandemin har fullständigt ändrat förutsättningarna. Sverige liksom resten av världen går mot mycket stränga ekonomiska tider. Under de närmaste åren måste staten, regioner och kommuner främst prioritera finansiering av de viktigaste samhällsfunktionerna. Ett kontroversiellt byggprojekt att skapa ett ”nytt Sundsvall” i södra Uppsala måste placeras betydligt längre ned på prioritetslistan, jämfört med att på nationell nivå förbättra sjukvård, skolor, rättsväsende och i dag tydligt, äldreomsorg. Så vad gör vi nu?
Projektet ska temporärt läggas på is. Så snart större möten tillåts, sannolikt under 2021, ska samrådsmöten återupptas. Varje politiskt parti ska då klargöra tydligt var de står gällande varje aspekt av projektet, inte minst hur man ska lösa infrastrukturen inklusive biltrafik. Låt folket avgöra frågan vid valet 2022, gärna i form av ett svar på en direkt fråga om utbyggnaden av Uppsalas sydöstra del.