Kampanj (franska: campagne) innebär att man under en tidsbegränsad period bedriver en viss verksamhet. Vissa företag har satt i system att ha fortlöpande kampanjer utan angiven tidsbegränsning. Påhittade reakampanjer riskerar att lura oss konsumenter att göra ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket är. Hur stor skall prissänkningen vara för att exempelvis anges som rea?
För att kunna avgöra om ett reaerbjudande är ett klipp måste man i rimlighetens namn veta vad varan kostade före rean. I de allra flesta falIen jämförs reapriset eller kampanjpriset med det ordinarie priset eller det rekommenderade priset. Reakampanjer med jämförelse- och ordinariepriser som är gamla eller som sällan eller aldrig använts förekommer alltför ofta. Skall reklamen anses vara vilseledande om det fördelaktiga priset jämförs med ett upphittat pris? Är det tillåtet att ange vad varans ordinarie pris eller rekommenderade pris är om det aldrig använts. Ett konkret fall kan man hitta i reklamen från tre företag. Företagen ifråga säljer exakt samma produkt med samma pris. I ena fallet anges besparingen vara 2 000 kronor medan hos det andra företaget uppgår besparingen till 4 000 kronor beroende på att två olika så kallade ”ordinarie” priser anges. Hos det tredje företaget är det rea med en prissänkning på 1 000 kronor.
I ett uppmärksammat mål kan man på konsumentverkets sida läsa om ett företag som blivit hårt straffad med ett vite på 1 miljon kronor för att företaget trots påpekande fortsätter att använda så kallade ordinarie priser som aldrig, eller bara vid några få tillfällen, används är att vilseleda konsumenterna.
Black Friday närmar sig och ser man tillbaka på handelns fantastiska erbjudanden måste man som konsument ha en stor kunskap om olika varusegment för att avgöra vad erbjudanden egentligen står för. Hissade ordinariepriser förekommer alltför ofta för att det skall vara möjligt att avgöra vilka eventuella besparingar som är relevanta eller enbart fejkade. Kommer konsumentverket att agera för att stävja det som ofta leder till att man som kund många gånger har svårt att avgöra vad som är klipp eller inte.