Angående UNT:s artikel om Uppsala stadsbibliotekets online filmtjänst Cineasterna (11/5). Bibliotekschefen Mohammed Mekrami säger att det inte längre finns pengar i budgeten för denna tjänst. Sant är att kulturförvaltningen infört ny resursfördelning av kommunbidraget för 2021 vilket medfört att kulturnämnden behöver göra omprioriteringar och omfördelningar inom sina ansvarsområden.
Bibliotekets driftsbudget var från kommunen 100,2 miljoner kr för 2020. Detta har sänkts till 99,7 miljoner kr för 2021, en minskning med 500 tusen kr, det vill säga cirka 0,5procent. Varför har Uppsala stadsbibliotek valt att ta bort just e-tjänsten Cineasterna som besparing? Förstår Uppsala Stadsbibliotek att särskilt i dessa pandemins tider borde uppdraget för biblioteket vara att utveckla, inte avveckla e-tjänster vilket också ligger i tiden? Vet de ansvariga i Uppsala stadsbibliotek att Cineasterna erbjuder drygt 3000 filmer från 82 länder på 52 olika språk och tyngdpunkten ligger i kvalitetsfilmer vilka inte finns hos de andra onlinetjänsterna som Netflix? Har Uppsala stadsbibliotek förstått hur positivt Cineasterna har mottagits hos låntagare och bibliotekspersonal i hela landet?
I dag finns Cineasterna i drygt 215 kommuner (av landets 290) och når ut till ca 2 miljoner låntagare. Den har blivit en enorm succé sedan starten 2017. Som ett exempel, har biblioteken i Solna infört Cineasterna som ny tjänst just från och med denna månad. Uppsala stadsbibliotek – om de nu måste spara en halv procent av sin budget – borde ha hittat ett annat sätt att spara pengar än att avveckla just Cineasterna. (Budgetsiffrorna är tagna från kommunens hemsida.)