Lägg pengarna på att förbättra trafiken – inte på kontrollanter

Kan UL kräva 1500 kronor för en för sent betalad biljett borde man som resenär kunna kräva betydligt mer för UL:s egna förseningar, skriver Torkel Hjerpe.

Pendeltrafiken mellan Uppsala och Stockholm fungerar inte som den ska, enligt Torkel Hjerpe.

Pendeltrafiken mellan Uppsala och Stockholm fungerar inte som den ska, enligt Torkel Hjerpe.

Foto: Johan Heimer

Insändare2024-04-17 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pendeltågstrafiken med UL + SL mellan Uppsala och Stockholm har problem. Under vintern har otaliga tåg varit försenade eller inställda. I Japan skulle den ansvarige för tågbolaget ha bett om förlåtelse och gråtit offentligt. Det sker naturligtvis inte i Sverige. 

För pendlaren är det prövande att inte veta om eller när man kan ta sig till resans mål. Vad gör UL för att förbättra resenärens situation? Vilket bemötande får man som trogen pendlare?

Jag har pendlat till Stockholm i över tjugo år och alltid betalt resorna. Jag köper biljett UL + SL på stationen, om tåget verkar gå i tid. Den 4 april missade jag att köpa biljett via UL:s app före påstigning. Fyra minuter efter tågets ordinarie avgångstid var köpet klart. Sju minuter senare kommer tre kontrollanter från UL. Man hävdar att min biljett inte är giltig och utfärdar en ’"tilläggsavgift"’ på 1500 kronor. Jag menar att biljetten är giltig då jag betalat i god tid före kontroll, för hela resan. Kontrollanten vägrar gå med på det och säger att jag kan överklaga beslutet. Hon får det att låta meningsfullt. 

UL:s app har ett formulär för överklagande där man måste fylla i kompletta personuppgifter. Slutligen ska man tyda underliga tecken för att visa att man inte är en robot. Efter en vecka kommer ett svar, till synes skrivet av en robot. Överklagan avslås.

Det går inte att svara på UL-roboten. Jag upprepar proceduren med fler argument. Om kontrollanterna hade gått på i Knivsta hade jag inte fått någon bot. Mitt tåg skulle avgå 08.56, men avgick 08.57 – om förseningen varit fyra minuter hade jag inte heller fått någon bot eftersom jag betalade 09.00. Överklagan avslås inom några timmar. Envis som en tågväntande pendlare i Solna gör jag ett tredje försök att överklaga. Inget svar.

Jag vänder mig nu till UL:s ledning med några frågor: Är det rimligt att kräva 1500 kronor av en resenär som betalat tre minuter efter tågets avgång, i god tid före kontroll? Hur mycket kostar kontrollanterna per år? Vore det inte bättre att lägga dessa pengar på att förbättra trafiken? Vilken syn har UL på resenärerna –  tillgång eller besvär?

Slutligen vill jag föreslå UL en uppgörelse. Jag betalar "tilläggsavgiften" på 1500 kronor för mina tre minuters försening – det blir 500 kronor per minut. UL betalar mig för (lågt räknat) tio timmars förseningar det gångna året. Det blir 500 kronor x 600 minuter = 300 000 kronor. Om ni vill överklaga kan jag konstruera en robotiserad hemsida för ändamålet.