Ordning och reda – men sämre för Uppsalaborna

Regleringen har gett sämre trafikmiljö och färre parkeringsplatser, skriver Anders Lenhammar.

Det har blivit svårare att hitta en parkeringsplats, skriver Anders Lenhammar.

Det har blivit svårare att hitta en parkeringsplats, skriver Anders Lenhammar.

Foto: Sven-Olof Ahlgren/Arkiv

Insändare2020-10-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändarsvar av Rickard Malmström 3/10

Parkeringsreformerna har inneburit färre parkeringsplatser och det är svårare än tidigare att hitta parkeringsplatser.

Sedan kommunen införde boendeparkeringar i bland annat Fålhagen och Luthagen har antalet parkeringsplatser utefter gatorna minskat betydligt. Det är säkert så att de nya reglerna skapar ”ordning och reda” som Malmström skriver, men nyordningen är inte till gagn för Uppsalaborna.

Att det skulle vara lättare idag att hitta parkeringsplatser än innan parkeringsreformerna infördes  (som Malmström påstår) är inte min erfarenhet när jag och de jag känner snurrar runt i olika stadsdelar i jakt på någon parkeringsmöjlighet att ställa bilen en stund.

Ekvationen borde kunna vara enkel. Antalet parkeringsplatser är idag betydligt färre än antal bilar som har behov av att parkeras. Det är därför ofta svårt att hitta parkeringsplatser om man inte är beredd att parkera i Uppsalas utkanter.

Gator är självklart till för både cyklar och bilar och om den politiska viljan skulle finnas borde det gå alldeles utmärkt att låta Uppsalaborna parkera på fler gator än idag utan att det skulle medföra några problem för någon. Att det kostar pengar att parkera bilen är inte problemet utan att så många parkeringsplatser har försvunnit. 

För utryckningsfordon är det heller inga problem att ta sig fram snabbt och smidigt om bilar står parkerade på ena sidan gatan. Det är endast om bilarna står parkerade på båda sidorna som blir det svårt för brandbilar mm att komma fram.

Trafikmiljön har dessutom försämrats sedan parkeringsmöjligheterna på många gator har försvunnit. Tidigare kröp bilar fram när fordon stod parkerade utefter gatan. Nu kör folk ofta galet fort därför att det inte finns något som hindrar dem att göra det. Skyltarna som informerar om maxhastigheten har uppenbarligen begränsat intresse.