Ökad risk för svåra skador

Farlig farthöjning. "I Uppsala stad genomförs förändringar för att öka oskyddade trafikanters säkerhet, fartgupp, körfältsinskränkningar, gåfartsgator med mera. På landsbygden gäller tydligen det motsatta. " Det skriver Göran Persson och påpekar att risken för allvarliga skador ökar betydligt när fartgränsen höjs från 40 kilometer/timme till 60.

Farlig farthöjning. "I Uppsala stad genomförs förändringar för att öka oskyddade trafikanters säkerhet, fartgupp, körfältsinskränkningar, gåfartsgator med mera. På landsbygden gäller tydligen det motsatta. " Det skriver Göran Persson och påpekar att risken för allvarliga skador ökar betydligt när fartgränsen höjs från 40 kilometer/timme till 60.

Foto:

Insändare2018-04-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Uppsala stad genomförs förändringar för att öka oskyddade trafikanters säkerhet, fartgupp, körfältsinskränkningar, gåfartsgator med mera. På landsbygden gäller tydligen det motsatta.

Ombyggnaden av riksväg 72 för några år sedan har inte fungerat. Den ”stadslika” utformningen skulle få bilisterna att sänka farten. Kamerorna togs bort. Håller man fartgränsen i Järlåsa, blir man ofta omkörd av bilister som inte gör det.

Nu skall fartgränsen höjas till 60 kilometer/timme i stället för det ursprungliga förslaget 40 kilometer/timme!

Den tid man som bilist förlorar på att köra i 40 i Järlåsa är försumbar. Däremot ökar risken kraftigt för allvarliga skador vid påkörning i 60 kilometer/timme jämfört med 40 enligt statistik som Trafikverket visade vid ombyggnaden av riksväg 72.

Dessutom låt oss få tillbaka fartkamerorna. De behövs! Och tryckknappsmanövrerat trafikljus vid korsningen mitt i byn som i exempelvis Morgongåva. Innan ett skolbarn blir påkört och kanske dödat.