Ökad folkmängd - men ingen utbyggnad av VA-kapaciteten

Tillräckligt befolkningsunderlag för spårväg kommer att saknas de närmaste 20-30 åren. Orsaken är att ökad folkmängd förutsätter en skalenlig utbyggnad av VA-kapaciteten. Som redan nått gränsen för maximalt utnyttjande, enligt Anders Lindvall.

När det gäller avloppet tror kommunen att regeringen kan ge dispens från lagstadgade reningskrav på VA-systemen, menar skribenten. Arkivbild.

När det gäller avloppet tror kommunen att regeringen kan ge dispens från lagstadgade reningskrav på VA-systemen, menar skribenten. Arkivbild.

Foto: Yvonne Rönngren

Insändare2024-02-23 08:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En vacker bro, 30 procent längre än Tjörnbron, är ett av delmålen vid introduktionen av spårvägar i Uppsala. Det finns även andra fördelar med spårväg när vi fått tillräckligt befolkningsunderlag. Problem som uppstår brukar kunna bemästras. Men i detta fall har tidsperspektivet fallit bort: Tillräckligt befolkningsunderlag för spårväg kommer att saknas de närmaste 20-30 åren. Orsaken är att ökad folkmängd förutsätter en skalenlig utbyggnad av VA-kapaciteten. Denna har redan nått gränsen för maximalt utnyttjande. Och det tar kanske 20 år att uppgradera dricksvattnet (pipeline från Dalälven?). Och möjligheten att få öka utsläppen av otillräckligt renat avloppsvatten till Mälaren är stängd: EU:s vattendirektiv utgör tvingande bestämmelser om miljökvalitetsnormer för Fyrisåns vatten. 

Trots behoven saknar kommunen planer på en riktig utbyggnad av den basala VA-kapaciteten när befolkningen ökar. Förhandlingar om vatten från Dalälven har skjutits på framtiden. Och när det gäller avloppet tror kommunen att regeringen kan ge dispens från lagstadgade reningskrav på VA-systemen. Och bostäder kan byggas liksom vägar och spårsystem på Uppsalaåsens vattentäkt utan risk för vare sig vattenförluster eller föroreningar av vattenmagasinet. När Ulleråker ska bebyggas betonas att ”säkra, beprövade lösningar” kommer att finnas på plats, likaså när det ska pålas för brofästen nära Ultuna källa, rakt ner i åsens vattenmagasin! Kvicklera finns men utbredningen vill man inte närmare undersöka. Uppsala är ju inte Stenungsund!     

Om man har levt i skyddad tillvaro sedan barnaåren, och saknar visst mått av insikter, är det inte orimligt, att man kan tänka "allt brukar ordna sig med tiden". En sådan person har all rätt i världen att få uttala sina personliga förhoppningar - men befinner hen sig i en maktställning kan hens beslut leda till komplicerade och oacceptabla följder. I detta fall många miljarder, som satsas på att bygga imponerande trafikleder i känsliga miljöer, följt av en påtvingad, gravt försenad och decennielång utbyggnad av nödvändiga VA-system (som en ökad befolkning kräver). Först därefter kan en utbyggnad ske av de nya stadsdelar, som kan ha nytta av spårtrafiken, om den inte hunnit bli omodern och avvecklats fram till dess. 

Man skulle vilja uppleva, att nuvarande kommunledning kunde ta intryck av de många krafter som arbetar för att kunskap, logik och samförstånd ska vägleda utvecklingen in i framtiden. Skattefinansiering och gröna obligationer är inga outsinliga källor.