Många av Europas städer arbetar hårt med att motverkar både värme och nederbörd genom att plantera träd. Men i Uppsala, staden Annorlunda där man gör tvärtom liksom i Lennart Hellsings visa, ska träd tas bort när det byggs hus.
Politikerna har fastnat i ett 7 år gammalt och dåligt avtal med staten om att bygga 33 000 NYA bostäder på NY mark i södra staden för att få fyra tågspår till Stockholm. Nu är det annan tid med klimatförändring, lågkonjunktur och byggstopp.
Regeringen har nu en delegation för cirkulär ekonomi för byggande. Bostadsministern har i TV i juni framhållit renovering och återbruk av byggmaterial, så det är troligt att staten gärna ändrar i avtalet. Men kommunen har drömmen om att bli storstad, större än Malmö, som har andra mål och ställer om till klimatneutral byggsektor och gör gräsmattor till ängar för biologisk mångfald och är årets miljöbästa större stad i Sverige.
33 000 byggda bostäder är förutsättningen för spårväg. Det byggs högst 1 000 bostäder i år enligt kommunens prognos och nedgången blir långvarig. 33 000 tar sin tid, så vi kan vänta med eller helst avstå spårväg, som beräknas kosta minst 10 miljarder, och ta itu med Uppsalas problem med kriminalitet, skola, vård och klimat.
Kommunen bestämde om spårväg i juni och sände sedan ut detaljplaner till medborgarna om vi önskar långbussar eller spårvagn, bro och depå, omfattande 4790 sidor under sommaren ”för att inte förlora tid” gav man som förklaring. Man följer inte plan- och bygglagen. Granskning ska ske före beslut.
Spårväg planeras från Ultuna allé till Bergsbrunna över unika Årike Fyris på en bro 12-16 meter hög och 850 meter lång över vår lilla Fyriså, längre än Tjörnbron på västkusten och Västerbron i Stockholm. Bron blir ett monster i naturreservatet och riskerar grundvattnet. ”Färden tar bara 15 minuter med spårvagn” sa Erik Pelling.
Men buss 31 över Flottsund till i närheten av Bergsbrunna tar 11 minuter - och sparar 2-3 miljarder.
Akademiska har stort underskott men får inga mer pengar av Regionen trots kö till cancervård, fler psykiskt och fysiskt skadade av gängvåld och en ökad befolknings sjukdomar. Regionen ska hugga ner en 11 hektar fin skog i Nåntuna och bygga en spårvagnsdepå för 2,5 miljarder. Rätt prioritering?
Odemokratiska och galna planer. I Lärdomens stad.