Oacceptabel satsning på cykelbanor

Det är orimligt att satsa så många miljoner på att bygga om Väderkvarnsgatan, anser Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Väderkvarnsgatan ska byggas om för att ge cyklister och gångtrafikanter mer utrymme.

Väderkvarnsgatan ska byggas om för att ge cyklister och gångtrafikanter mer utrymme.

Foto: Nicklas Kihlberg

Insändare2024-09-08 07:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför ta bort alla parkeringar i staden, bryr sig inte politikerna om egna företagare i innerstan? Personer som bor utanför staden och som ska in till staden för att handla med familjen, vart har ni tänkt att de ska parkera? 

Utan parkeringar i innerstaden, kommer fler att välja att handla i olika köpcentra i stadens utkant, där man kan parkera gratis i 3 timmar med parkeringsskiva. Vad händer då med affärerna i staden? 

Åka buss för en familj på 3–5 personer är inte billigt. Tar man bussen, så måste man även hålla koll på klockan när bussen går och får sedan dessutom bära på det man köpt till bussen och från busshållplatsen och hem. En fördel att åka bil är att man kan åka hem när man vill och man slipper kånka och bära på det man köpt.

Läser i UNT att beslutet angående Väderkvarnsgatan var taget 2021 och då beräknades det kosta 5–6 miljoner, men har nu utökats till 23 miljoner, varav staten kommer att bidra med 7 miljoner. Det är helt oacceptabel att, satsa 16 miljoner på trottoarer och cykelfiler på Väderkvarnsgatan. Vilket med största sannolikhet innebär att vi skattebetalare får höjd skatt. 

Nej, satsas dessa pengar i stället på skolan, vård och omsorg, trygghetsinsatser med mera. Som bland annat, fler lärare och extra stöd för skolelever som behöver hjälp för att lyckas och tro på sig själva. Detta är en vinst för både eleven och framtida samhälle. En lyckad skolgång innebär oftast att risken för att hamn i kriminalitet minskar.

Nej, det är dags för er politiker att tänka om. En stad ska vara till för alla.