Man önskar att man kunde säga som Ulf Lundell – en inställd tur är också en tur. Tyvärr upplever man det inte så när man tvingas vända vid vårdcentralen för att man missat tiden med en timme. En ny tid om en vecka och nytt hopp om att någon tar ansvar för kollektivtrafiken.
Man har ju hört en hel del ursäkter genom åren då bussturer blivit inställda, men Keolis ursäkt att ”bussförarna måste ju ha sin semester” är en helt ny variant som man självklart inte kan motsäga. Det är så självklart att man inte ens behöver förklara det. Min och säkert mångas fundering är, visste man inte om det när man lämnade in anbudet och gjorde tidtabellerna och tjänstgöringslistorna? Eftersom semesterlagen torde fortsätta gälla, och entreprenörerna uppenbart inte har förmåga att planera för dessa ”oförutsedda” personalbrister, borde UL göra tillfälliga tidtabeller under förarnas semesterperioder, som respektive bolag klarar av.
Det är bättre att glesa ut trafiken och slippa ställa in trafik på grund av brist på personal. Man måste kunna lita på det som står i tidtabellen på samma sätt som andra ingångna avtal. Det går väldigt fort att rasera ett förtroende som det tagit lång tid att bygga. Visa att det går att lita på den nya entreprenören som det gick att göra med det bolag som kört trafiken i Uppland mer än 70 år före Keolis – Swebus, Nobina som härstammar från SJ-Buss.
Eric L Jansson, Örbyhus