För dem som regelmässigt reser över minst en tidigare zongräns har enkelbiljetterna blivit billigare, i synnerhet för äldre (65+) som nu kan köpa dem till rabatterat pris. Det gäller även 24 och 72-timmarsbiljetterna. För många av dem som reser sporadiskt (sällan mer än 2 - 3 ggr/vecka), och därför inte har behov av "långa periodkort" (30 dagar eller mer), gör förändringen UL:s trafik mer prisvärd.
För en äldre som exempelvis reser från tidigare zon 2 till Uppsala kostade enkelbiljetten förut 56 kr, nu är priset 27 kr, mindre än hälften. I många fall kan skillnaden vara än större. Jag reste för övrigt till Kungsholmen i Stockholm i veckan som gick: Mälartåg från tidigare zon 2, SL-tåg till Odenplan och därifrån buss. Den kombinerade UL/SL-biljetten kostade 53 kr enkel väg, rabatterat pris. Det är mindre än en enkelresa till Uppsala tidigare.
Incitamenten att välja UL framför bilen har definitivt höjts med den nya prismodellen.
Nya UL-priser ett klart plus
Det har synts en del kritik mot UL:s nya biljett och prismodell. Allt har inte fungerat friktionsfritt, men det är värt att framhålla att förändringen har gjort trafikutbudet billigare, och därmed mer attraktivt, för en stor del av länets invånare, skriver Sven Ekemark.
Incitamenten att välja UL framför bilen har definitivt höjts med den nya prismodellen, anser skribenten.
Foto: Maria Hedenlund
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.