Tidigare har kommunen infört parkeringsregleringar i stadsdelarna Fålhagen och Luthagen, och ska under hösten införa det i Sala backe, Svartbäcken och Tuna backar. Det innebär att det bara blir tillåtet att parkera på anvisade parkeringsplatser, samt att parkering blir avgiftsbelagt. Problemet är att kommunen saknar stöd i lagen för dessa beslut.
Möjligheten att ta ut avgift för parkering regleras av det som brukar kallas för kommunala avgiftslagen (1957:259). I en handbok om lokala trafikföreskrifter från Sveriges kommuner och landsting finns en förklaring till vad lagen innebär och hur den ska tillämpas (sidan 42). Den säger att en kommun bara får ta ut parkeringsavgifter om det behövs för att ordna trafiken och förklarar vidare: "På en villagata där det normalt finns gott om parkeringsutrymme är det inte möjligt att ta ut parkeringsavgifter, eftersom några sådana inte behövs för att ordna trafiken."
Har kommunen bemödat sig att utreda behovet av att "ordna trafiken" i dessa områden? Nej, man struntar istället i lagen och inför parkeringsavgift i hela stadsdelar, inklusive på gator där det helt och hållet saknas grund för det. En noggrannare utredning om hur det faktiskt ser ut i dessa områden och på de specifika gatorna saknas helt och hållet enligt beslutsunderlaget.
Att avgiftsbelägga hela stadsdelar utan att det faktiskt behövs för att ordna trafiken kan bara tolkas som ett sätt att öka kommunens intäkter. Det får en kommun inte heller göra, enligt en prejudicerande dom från Länsrätten i Skåne (2009-10-06, målnummer 1100-09). Domstolen underkände då en kommuns "behov av ökade intäkter" som giltigt skäl till höja parkeringsavgifterna.
När Stockholms stad införde parkeringsavgifter i Bromma år 2018 på lika lösa grunder överklagades beslutet. Både staden och Länsstyrelsen i Stockholm fick sedan bakläxa av Transportstyrelsen som upphävde beslutet på grund av att staden inte hade visat att det faktiskt fanns behov av att ordna trafiken.
Det här beslutet och andra nyligen införda parkeringsregleringar som helt uppenbart saknar laglig grund är bevis på tjänstefel från Uppsalas politiker och tjänstemän. De måste rivas upp och göras om med ordentligt underlag. Vi medborgare har rätt att kräva mer av dem som jobbar åt oss och att de hålls ansvariga.