Jag har blivit kontaktad av flera äldre, 87 år plus, som har hemtjänst och bland annat får sin mat levererad hem till sig i lådor för en vecka. Från årsskiftet ska den maten beställas digitalt och inte via telefon eller genom att bara fylla i ett papper. Det är långt ifrån alla i den åldern som ens har en dator eller en modern mobiltelefon.
Jag har noterat att hemtjänstpersonalen ibland hjälper till med beställningar, vilket brukar ta runt 30 minuter av brukarens tid, vilket gör att det blir mindre tid över för övrig hjälp. Kostnaden för att få maten hemskickad en gång i veckan ökar från dagens 99 kr per gång till 169 kr!
Flera av de som har kontakt mig har en knackig pension och att betala 676 kr per månad för dessa leveranser av matlådor är tufft för många. Kostnaden för själva maten tillkommer förstås också. Det digitala eländet måste få ett komplement så att det även fortsättningsvis går att bara ringa ett samtal och beställa och transportkostnaden för dessa lådor får absolut inte öka till 169 kr per gång, de 99 kr som gäller idag borde i stället minskas.
Äldrevänlig stad/kommun? Tanken är naturligtvis bra men då gäller det att leva upp till mottot att vara just "äldrevänlig". Ovan beskriver jag två saker som är motsatsen. Detta tillsammans med att man i princip ska vara ”döende” för att få en plats på ett särskilt äldreboende måste också ändras, det pågår visst ett arbete för lättnader men hittills är det bara ”snicksnack” och ingen verklighet.
Kommunen ger med ena handen och tar tillbaka med andra handen – med råge. De som nu fattat beslutet om att höja mattransporterna borde skämmas! Är beslutet bara en tjänstemannaprodukt eller någon typ av indirekt medgivande från politiken? Det måste bli slut på höjningar av avgifter för äldre och äldreäldre, den gruppen terroriseras och många är dessutom inte digitalt bevandrade.
Slutligen undrar jag om UPS (Uppsala Pensionärsföreningars Samarbetsråd) fått frågan på remiss och i så fall hur man har svarat?