Nu måste politikerna ta ansvar för trafikmiljön

Politikerna måste ta ansvar för hur deras beslut påverkar säkerheten i trafiken, skriver Henrik Westman och Yvonne Flambe.

Kommunen bör införa regler för hur elsparkcyklar ska parkeras, skriver Henrik Westman och Yvonne Flambe.

Kommunen bör införa regler för hur elsparkcyklar ska parkeras, skriver Henrik Westman och Yvonne Flambe.

Foto: Svetlana P Jansson/Arkiv

Insändare2020-09-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som politiker måste man ta ansvar för de beslut man fattar.

Ni vill att fler ska cykla, vilket är bra för hälsan. Men det krävs också att ta ansvar och följa upp besluten.  Vem tar ansvar för hur cyklisterna sköter sig i trafiken, utifrån gällande trafikregler. För närvarande är det är under all kritik, då cyklister inte bryr sig om trafikreglerna, såsom att de oftare och oftare inte stannar vid rött ljus, cyklar på trottoarerna, trots markerade cykelbanor i gatan som kostat en hel del pengar för kommunen. Vidare har vi också sett både på TV och i lokalpressen och själva att man inte använder cykelbelysning på kvällar och nätter. 

Politiker sluta klappa er på bröstet om hur duktiga ni är, det får inte bara vara diplom som Sveriges cykelstad som räknas, utan det ska vara rättssäkert för alla att vistas i trafiken.

Angående ert beslut att bevilja elsparkcyklar, vilka också oftare och oftare börjat att åka på trottoarerna och fortare än 6 km. De parkerar eller slänger elsparkcyklarna hur som helst på gator och trottoarer. Utan att tänka på vad det innebär för synskadade och personer med funktionsvariationer. Vilket ansvar tar ni politiker som har beviljat elsparkcyklar? 

Vi pratade i somras med två parkeringsvakter om idén att de borde samla in felparkerade elsparkcyklar och att uthyrarna skulle få betala 300 kr i böter för att få tillbaka dem.

Politikerna i Norge har lyssnat och miljö- och trafikborgarrådet Arild Hermstad i Oslo säger: ”Nu har  vi fått nog och nu ska man samla in skräpande elsparkcyklar. Om appföretagen vill ha tillbaka sina elsparkcyklar, måste de betala en avgift.” 

Igår läste vi att nu ska även Stockholm göra ett pilotprojekt.

Vi anser att ni politiker i Uppsala också bör inför parkeringsregler för elsparkcyklar, till exempel att parkering sker i anslutning till cykelställ eller uppmärkta samlingsplatser. Det vill säga inte kastade på trottoarer, framför portar, mot husfasader. Våga ta ansvar och beslut som Oslo samt Stockholm och samla in felparkerade elsparkcyklar. Överlåt inte detta till appföretagen. Utan appföretagen borde få betala en avgift på till exempel 300 kronor per felparkerad elsparkcykel, för att få tillbaka den. En avgift som de sedan borde kunna ta ut av den som hyrt elsparkcykeln.

Vidare att kommunen tillsammans med andra myndigheter utformar en broschyr angående gällande trafikregler på olika språk som sedan delas ut till alla hushåll i Uppsala kommun.

Henrik Westman  och Yvonne Flambe, Uppsala